Az idei év második felében vagy a jövő év elején indul meg Ferihegyen az új cargo-bázis építése a kettes terminál mellett - a repülőtér 65 milliárd forintos átfogó fejlesztési programjának keretében, mondta el Robert Ryan, a Budapest Airport (BA) cargoszakértõje a DHL „Földön, vízen, levegőben - Trendek és tendenciák 2008” című szerdai konferenciáján Budapesten.
BA: jöhetnek az óriásgépek
Kiemelte, hogy a beruházásnak köszönhetően a BA két éven belül a világ legnagyobb repülőgépeit is képes lesz kiszolgálni. Ezek az óriásgépek egyébként elvileg már most is leszállhatnának Ferihegyen (az utasszállítók közül az Airbus A380-as is), ám kiszolgálásuk meglehetősen nehézkes lenne - többek között a forgalmi előtér szűkössége és a repülőgép-állóhelyek alacsony száma miatt. Ennek megváltoztatása érdekében a forgalmi előteret kibővítik és a gurulóutakat is fejlesztik, tette hozzá Robert Ryan.
Megjegyezte: a BA a világ egyik legforgalmasabb repülőterénél, a londoni Heathrownál is nagyobb területen (1515 hektáron) terül el, ami kiváló kiindulási pontnak számít a fejlesztések tekintetében. A légikikötőt üzemeltető társaság egyébként azt tervezi, hogy az áruszállító-bázis mellett - már nem a BA birtokán belül - egy logisztikai parkot is létre hoz majd, aminek érdekében már el is kezdték a tárgyalásokat a terület tulajdonosával. „A cargo-fejlesztésnek 2010-re mindenképp meg kell valósulnia, erre felméréseink szerint az ügyfelek részéről is nagy igény mutatkozik” - tette hozzá végezetül Robert Ryan.
Sármellék: napi légifuvarok
Ami a vidéki repülőtereket illeti, Sármellék 2007 szeptemberében avatta fel professzionális cargo-terminálját és a hozzá kapcsolódó logisztikai bázist. A beruházás értéke 2,5 millió euró. A központot a DHL bérli és üzemelteti, áruszállító járataik naponta közlekednek a repülőtér és Lipcse között. A jövőbeni lehetőségeket jelzi, hogy a térségben jelenleg több mint húsz multinacionális cég és - egész Nyugat-Dunántúlt figyelembe véve - 23 ipari park működik.
A sármelléki cargo-bázis előnye, hogy a fő közlekedési útvonalak (A1, M1, M7) közelében helyezkedik el, ráadásul három főváros (Bécs, Budapest, Pozsony) két-három óra alatt autóval elérhető. Gubicza Ágoston, a repülőtér ügyvezető igazgatója szerint mellettük szól az is, hogy az elsődleges légikikötők (Bécs, Budapest Airport) nagyon drágák és túlterheltek.
Debrecen: fejlesztés előtt a cargo
Magyarország harmadik nemzetközi kereskedelmi repülőtere, az Airport Debrecen még nem tart itt. Mint azt Czéh István ügyvezető igazgató kifejtette, jelenleg főként az utasforgalomra (azon belül is a charterjáratokra), nem pedig a cargóra építenek. A jövőbeni célok között azonban már szerepel egy áruszállító terminál kiépítése: ez a projekt jelenleg kezdeti stádiumban van, egyelőre még csak a tervek készültek el.
Az ügyvezető igazgató reméli, hogy - mint a régió egyetlen légikikötője - a jövőben Kelet-Magyarországot az eddiginél jobban be tudják majd vonni a forgalomba. Igaz, versenytárs lehet a légvonalban ötven kilométerre fekvő nagyváradi repülőtér, ahol az ügyvezető igazgató szerint nagy fejlesztések kezdődtek el.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum