3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Általános megkönnyebbülés fogadta Németországban a szombat hajnalban létrejött megállapodást az anyavállalat General Motors súlyos pénzügyi válsága miatt ugyancsak csőd közeli helyzetbe került Opel autógyár megmentéséről.A Magna ugyan mind a négy németországi üzemet megtartja, de mintegy 2500 alkalmazott elbocsátása várható.

A többszereplős, a német kormány, a németországi autógyáraknak otthont adó tartományok vezetői, valamint a General Motors és az amerikai pénzügyminisztérium és nem utolsósorban az osztrák-kanadai Magna International beszállítói és alkatrészgyártó konszern között létrejött egyezség előirányozza, hogy az Opelt a Magna veszi át. A megállapodás része az is, hogy az átmeneti időszakban a német nagykoalíciós kormány 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít a nagy hagyományokkal rendelkező Opel számára.

Az egyezmény - amely értesülések szerint mintegy négy héten belül készül el végleges formájában - több hónapos, drámai fordulatokban bővelkedő tárgyalások végére tett pontot. Az utolsó pillanatban csaknem meghiúsította a megállapodást a General Motors pótlólag beterjesztett, 300 millió eurót kitevő követelése, ami majdnem német-amerikai diplomáciai válságot okozott. Meg nem erősített információk szerint az európai részének fokozatos függetlenedésébe beleegyező amerikai vállalat nem állt el ugyan a szóban forgó követeléstől, a Magna azonban átvállalta azt.

Szombaton délelőtt szinte valamennyi érintett fél üdvözölte az egyezményt, így a német kormány több minisztere, a tartományi kormányfők és a General Motors európai vezetője is.

Megkönnyebbüléssel fogadták a túlélést jelentő egyezséget a németországi Opel üzemi tanácsának vezetői és a szakszervezetek is.  Annak ellenére, hogy egyidejűleg az is ismertté vált: a Magna ugyan mind a négy németországi üzemet - a rüsselsheimit, a kaiserslauternit, az eisenachit és a bochumit is - megtartja, de mintegy 2500 alkalmazott elbocsátása várható. A hírek szerint az elbocsátások valószínűleg Bochumot sújtják majd leginkább. A négy németországi üzemben egyébként valamivel több mint 25 ezer alkalmazott dolgozik.

Német szakértők úgy vélekedtek, hogy a megállapodás - noha sok kockázatot és még tisztázatlan részletet rejt magában - biztosíthatja az Opel túlélését. A beruházók versenyében az olasz Fiatot is kiszorító, s végül az Opelért egyedül küzdő osztrák-kanadai céget megbízható partnernek nevezték, annak ellenére, hogy az autógyártásban nem rendelkezik közvetlen tapasztalatokkal.

A Magna International szerte a világon mintegy 240 alkatrészgyártó üzemet birtokol, 74 ezer embert foglalkoztat, s 2008-ban 23,7 milliárdos forgalmat bonyolított le. A céget 1969-ben az osztrák-kanadai Frank Stronach alapította. Stronach  - mint kiszivárgott - az orosz Szberbank pénzügyi támogatásával és a GAZ orosz autógyárral partnerségben veszi meg az Opelt, s ebből fakadóan is az orosz piac meghódításában nagy reményeket lát.

A konszern Németországban jól ismert, több neves német autógyárnak, köztük az Audinak, a BMW-nek és a Daimlernek is szállít alkatrészeket.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!