Nem érzik a válságot
A 2011-es eredményeket látva nyugodtan kijelenthetjük, hogy az Audi szinte alig érezte tavaly a válságot. A győri gyár árbevétele az előző évi 4,76 milliárd euróról 5,6 milliárd euróra (mintegy 1650 milliárd forint) emelkedett. A 17,3 százalékos bevételnövekedés továbbra is elsősorban az exportnak volt köszönhető, a hazai piacon alig értékesít a német autógyár. Számszerűsítve a belföldi árbevétel 24,8 millió eurót tett ki, míg külföldre 5,56 milliárd euró értékben termelt a gyár.
A növekvő bevétellel párhuzamosan a cég anyagköltségei is emelkedtek, az anyagjellegű ráfordítások összesen 4,4 milliárd eurót tettek ki a 2010-es 3,7 milliárd euró után. Érdekesség, hogy ennek a töredékét tették ki a személyi jellegű ráfordítások, melyek 192,3 millió euróra rúgtak az előző évi 159,2 millió után.
A győri gyár üzemi eredménye a 2010-es 556,1 millió euróról 708,6 millió euróra emelkedett, ehhez jött még a pénzügyi műveletek 49,4 millió eurós nyeresége és az 1,1 millió eurós rendkívüli eredmény. Így összességében a mérleg szerinti eredmény a 2010-es 591,8 millió euróról 28,3 százalékkal emelkedett és 759,2 millió eurót tett ki. Vagyis jelenlegi árfolyamon számolva közel 225 milliárd forint volt az Audi nyeresége a magyar gyáron.
Azt persze hozzá kell tenni, hogy már a 2010-es profitot sem vették ki osztalékként a tulajdonosok, hanem az eredménytartalékba tették be. Ezzel a 2010-es közel 4 milliárd euróról 4,36 milliárdra nőtt az eredménytartalék miközben közel 200 millió eurót a lekötött tartalékba is átvezettek.
Az árbevétel és az eredmény jelentős emelkedése annak köszönhető, hogy a cég növelte gyártását Győrben. A beszámoló kiegészítő melléklete szerint a motorgyártást 14,3 százalékkal emelték 2010-hez képest, így tavaly 1 883 757 darab erőforrás készült a magyarországi gyárban. Az RS 3 Sportback szériában történő gyártásának megkezdésével a járműgyártás az előző évhez képest 2,5 százalékkal növekedett. A vállalat összesen 39 518 járművet gyártott az üzleti évben.
A beszámolóból az is kiderül, hogy 2011-ben több mint ezer fővel dolgozott több a győri gyárban, mint egy évvel korábban. Az év végén az Audi magyarországi létszáma 7322 fő volt a 2010-es 6138 után. Éves átlagban 5780-ról 6789-re emelkedett a létszám. Az év végi létszámból 4992 volt közvetlenül az Audi dolgozója, 2330 ember pedig indirekt módon dolgozott a német cég üzemében.
Ez volt az utolsó adómentes év
Társasági adót 2010-hez hasonlóan tavaly sem fizetett az Audi, mivel a cég beruházása miatt továbbra is adómentességet élvez. Ez a mentesség elvileg az idén járna le, azonban a cég épp most tervezi bővíteni győri üzemét, ami könnyen lehet, hogy megint mentesíti majd a társasági adó megfizetése alól. Pedig az Audi esetleges adófizetése a költségvetésnek is komoly bevételt jelentene, hiszen a tavalyi eredmény után nagyságrendileg 115,9 millió eurónyi (34,2 milliárd forint) adót kellett volna befizetnie a cégnek.
A tavaly nyáron kezdett gyárbővítés keretében a tervek szerint 2100 új munkahelyet hoz létre Győrben az Audi. A bővítés várhatóan 2012 őszére lesz kész, a termelés pedig 2013 közepére fut fel az elvárt szintre. A lépéssel a korábbinál lényegesen több, a hírek szerint évi 125 ezer autó készülhet Magyarországon, sajtóhírek szerint az A3-as lépcsős hátú változatával indítják majd be az új üzemet. A kormány részéről annyit lehet tudni, hogy 11,2 milliárd forinttal támogatják a bővítést, de arról nincs hír, hogy emellett fennmarad-e a német cég társasági adómentessége is.
Iparűzési adót eddig is fizetett az Audi, tavaly például 22,3 millió eurót (mintegy 6,6 milliárd forint), vagyis Győr városa évről évre profitál abból, hogy a német gyár éppen náluk telepedett le.
Beke Károly
mfor.hu