Tavaly a hazai nemzetközi légi szállítmányozási piacot 62 millió euróra becsülték, az idén pedig a forgalom meghaladhatja a 70 millió eurót - mondta az MTI-nek Vitézy Péter, a DHL Express Magyarország Kft. marketing vezetője a Deutsche Post által a közelmúltban készített felmérésére hivatkozva.
A nemzetközi piacot a felmérés szerint a német Deutsche Post tulajdonában lévő DHL vezeti 36 százalékos részesedéssel, a DHL-t a holland posta, a TPG tulajdonú TNT Express Worldwide Hungary követi 31 százalékos piaci résszel, míg az amerikai UPS 23 százalékot tudhat magáénak. Az ugyancsak amerikai, de Magyarországon önálló céggel nem, csak közvetítő céggel rendelkező FedEx részesedése 9 százalék, a Magyar Postáé pedig 2 százalék.
Az Airbus szállítógépe, a Beluga
A piackutató becslései szerint a nemzetközi légi szállítás piacán a globalizáció hatására igen erőteljes növekedés várható a következő években: 2008-ra a piac mérete meghaladhatja a 100 millió eurót, 2010-ben pedig már a 150 milliót is megközelítheti.
A légi szállításokénál némileg kisebb növekedésre lehet számítani a nemzetközi közúti-expressz fuvarozások piacán. A piackutatók 2004-ben 22 millió euróra becsülték a piac méretét, ami 2005-ben várhatóan 27 millió, 2008-ra 50 millió, 2010-ben pedig közel 70 millió eurót tesz majd ki.
A nemzetközi közúti fuvarozási piacot 2004-ben a TNT Hungary vezette Magyarországon 45 százalékos részesedéssel, 19 százalékkal vette ki részét a nemzetközi forgalomból a UPS, 12 százalék a Magyar Postáé, 3 százalék a DHL-é és 2 százalék a GLS-é. A maradék 20 százalékon több tucat kisebb cég osztozott.
A belföldi közúti szállítások piacán 22 százalékos részesedéssel a Magyar Posta a legnagyobb, második a GSL 20 százalékkal, 13 százalékot a DHL tudhat magáénak, míg a TNT piaci része 6 százalékos. Több száz hazai közúti fuvarozó összesen mintegy 40 százalékot fed le - derül ki a felmérésből.
A nagy nemzetközi szállítmányozó cégek az utóbbi egy-két évben nyitottak a kis- és közepes vállalkozók felé, s online szolgáltatásokat vezettek be, így a feladók az interneten keresztül információt kaphatnak arról, hogy küldeményük továbbítása éppen hol tart.