Az ÁSZ jelentés az állami közutak felújítását, javítását, karbantartását vizsgálva megállapította, hogy az évi szükséges 2500 kilométeres közútfelújítás helyett a tényadat 632 kilométer, amely 28 milliárd forintból valósult meg - idézte az ÁSZ igazgatója.
A vizsgálat szerint rendre az év közepére lett ismert az útfelújítási keret, így mire a közbeszerzések megtörténtek, ősz lett, az pedig nem ideális évszak a munkák végzésére. Ehhez társultak az év végi folyamatos elvonások és zárolások.
Az ÁSZ jelentés említést tesz az E-útdíj bevezetésének folyamatos görgetéséről.
A jelentés albizottsági vitájának is ez volt az egyik témája.
A várhatóan jövő év közepétől működő díjszedés több bevételt hoz, de a jogszabályi követelmény csak az, hogy befolyt útdíjat a közlekedési ágazatban kell felhasználni -hangzott el. Így egyáltalán nem biztos, hogy abból a felújításokra is jut.
A másik vitapont a kormány által elhatározott szervezeti változás volt. A közútkezelés megyei területi működtetését - szemben a korábbi regionális szervezetettel - üdvözölték a bizottság tagjai. Ellenben az autópálya-, a közútkezelő és az infrastruktúra fejlesztő cégek összevonását már nem támogatták. Azzal érveltek - mint Manninger Jenő, albizottsági elnök megfogalmazta - hogy a jól működő és magas színvonalú autópálya működtetés szenvedhet csorbát az összevonástól.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára is attól tartott, hogy a középszer lenne úrrá az úthálózat működtetésén.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy a 11,5 tonnás tengelyterhelésre megerősített, és felújított utak következő felújítására - 10 év helyett - 20 év múlva is elég lesz sort keríteni.
MTI