A Kaszpi-tenger térségéből Törökországon keresztül földgázt Európába eljuttató, így Európát az orosz gázszállításoktól függetlenítő Nabucco gázvezetékprojekt kivitelezésének előkészítése a tervek szerint halad.
A Déli Áramlat gázvezeték a Gazprom konkurens terve. A BASF hétfőn írt alá szándéknyilatkozatot gázipari leányvállalata, a Wintershall beszállásáról a projektbe. Kétmilliárd eurós hozzájárulással a Wintershall 15 százalékos részesedésre tenne szert.
Egyes szakértői vélemények szerint nincs szükség két gázvezeték megépítésére még akkor sem, ha az atomenergiából való kiszállás miatt megnövekedik Európa földgázigénye.
A Nabucco konzorcium szóvivője közölte, hogy a gázvezeték tervezési munkái már előrehaladott fázisban vannak, és kihangsúlyozta, hogy csak a Nabucco rendelkezik a kivitelezéshez szükséges jogalappal az összes érintett ország parlamentje által ratifikált államközi szerződések formájában. Az elvégzett megvalósíthatósági tanulmány is igazolta a projekt gazdaságosságát. A kivitelezés előfeltételét szolgáló földgázbeszállítói szerződések azonban még hiányoznak. A konzorcium képviselői folyamatosan tárgyalnak a forrásterület gáztermelőivel, és bíznak abban, hogy még az év vége előtt sikerül megkötni a beszállítói szerződéseket.
Hasonló véleményen van az RWE, a konzorcium egyik tagja is: "Lényegében semmi nem változott, a Nabucco a lehető legjobb úton halad a megvalósítás felé. Új gázforrásokat kívánunk bekapcsolni az ellátásba, és jelenleg is ennek megvalósításán dolgozunk" - mondta a konszern szóvivője. A versenytársak részvételét a konkurens Déli Áramlat projektben pedig az RWE nem kommentálja - tette hozzá.
Korábbi közleményei szerint az RWE az év végéig hozza meg végleges beruházási döntését. Jürgen Großmann vezérigazgató a részvételt következetesen a beszállítói szerződések megkötésétől tette függővé.
A Nabucco konzorciumban az RWE mellett a bolgár BEH, a török Botas, a magyar Mol, a román Transgas, valamint az osztrák OMV vesz részt. A projekt ötletgazdája és kezdeményezője az OMV a Déli Áramlatban is rész vesz. Az OMV keddi közleménye szerint azonban a Nabucco projekt prioritást élvez.
A Déli Áramlat projektet az olasz Eni és a francia EdF támogatja. A Fekete-tengert átszelő nyomvonal miatt a Déli Áramlat projekt kivitelezése többe kerülhet a kizárólag szárazföldi nyomvonalat követő Nabucco gázvezetéknél.
A legnagyobb német gázimportőr, az E.ON Ruhrgas távol tartja magát mindkét projekttől, és ezen az álláspontján most sem változtatott - közölte a konszern szóvivője. A vállalat álláspontja szerint minden egyes gázvezeték fontos szerepet játszik az európai gázellátás biztonságának garantálásában. Az energiamixben esetleg bekövetkező változás újabb lökést adhat a gázfelhasználásnak, ami javíthat a gázvezeték projektek gazdaságossági mutatóin - mutatott rá a szóvivő.
Az E.ON Ruhrgas egy viszonylag kis dél-európai gázvezetékben, az Adria-gázvezeték (Trans Adriatic Pipeline, TAP) projektben érdekelt, ami Törökországon, Görögországon és Albánián át juttat el földgázt Dél-Olaszországba, és mind a Nabucco, mind a Déli Áramlat vezetéken érkező gáz elosztására alkalmas lesz.
Az E.ON és a Wintershall emellett részt vesz a már épülő Északi Áramlat projektben is, amit azonban beárnyékol az E.ON és a Gazprom között az utóbbi időkben a szállítási szerződések körül kialakult vita miatt megromlott viszony. A Wintershall ellenben jó viszonyt ápol a Gazprommal, közösen irányítják a német Wingas gázimportőr vállalatot.
MTI