Az osztrák állami holding egészének féléves eredményét ismertetve Christian Kern vezérigazgató kijelentette, hogy az ÖBB komoly gondokkal küzd, átalakításra és szemléletváltozásra van szükség. A vezérigazgató nem nevezett meg számokat, a Format című osztrák gazdasági napilap pénteki száma azonban meg nem nevezett forrásokra hivatkozva 700-1000 fős magyarországi létszámcsökkentésről szóló elképzelésről írt.
A vezérigazgató a keretfeltételek többszöri módosítását rótta fel a magyar félnek, és erre hivatkozva takarékossági intézkedések és létszámleépítés szükségességét helyezte kilátásba. Az ÖBB vezérigazgatója pénteken Bécsben közölte, hogy az osztrák vasút számottevő leépítést készít elő magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.
Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken az MTI-nek azt mondta: a magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Szerinte az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.
A Rail Cargo Hungaria közleményében kifejti: 2008 óta a külső működési feltételek folyamatosan romlottak. A Rail Cargo Hungaria legfőbb költségtényezői, a pályahasználati és a tolatási díjak többször és jelentős mértékben emelkedtek. Tovább ront a helyzeten, hogy az előző kormány tavalyi év végi intézkedésével módosította a Hálózati Üzemeltetési Szabályzatot (HÜSZ), amely a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárta az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte.
A díjemelés éves szinten 6,5 milliárd forint többletkiadást jelent a Rail Cargo Hungaria számára. Ez a változás a többi között elkerülhetetlenné teszi a fuvardíjak emelését, amely a vállalat ügyfelei közül sokakat a közúti szállítás választására kényszeríthet. Ennek következtében a Rail Cargo Hungaria várhatóan kevesebb alkalommal veszi majd igénybe a vasúti pályát, lényegesen kevesebb tolatási és más kiegészítő szolgáltatást rendel a MÁV-tól, így mind a MÁV, mind közvetve az állam pályahasználatból és vasúti szolgáltatásokból származó bevételei drasztikus mértékben csökkennének, illetve jelentős mértékben romlana az országos területi lefedettség is.
A vállalat működését, finanszírozását tulajdonosa, az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) teszi lehetővé. Az RCA a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeinek eleget téve milliárdos beruházásokat hajtott végre például a magyar leányvállalat mozdonyainak beszerzésében, a kocsifelújítási program végrehajtásában, az európai igények alapján fejlesztett, a működést hatékonyan támogató informatikai rendszer kiépítésében, a folyamatok optimalizálásában. A tulajdonos intézkedései változatlan szabályozási környezetben 2012-re megteremtették volna a pénzügyi egyensúlyt a Rail Cargo Hungaria közleménye szerint.
Mint fogalmaznak, "nincs olyan tulajdonos, amely a végtelenségig hajlandó fedezni leányvállalata költségeit". Az ÖBB szeptember 10-i bécsi sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy mivel a magyar kormány, a HÜSZ alakításával a Rail Cargo Hungaria gazdasági keretfeltételeit jelentősen megváltoztatta, a helyzet további fennállása esetén az ÖBB-nek nem marad más választása, mint hogy előkészítse magyar leányvállalata jelentős átalakítását. Azonban arról, hogy ez milyen konkrét változtatásokat hoz magával, még nem született döntés.
A közlemény szerint tárgyalásokat folytatnak a MÁV-val és az illetékes minisztériummal, és a Rail Cargo Hungaria a helyzet megnyugtató megoldásában bízik. A vállalat folytatja átfogó korszerűsítési programját és az átalakítás mértékét a tárgyalások sikerétől teszi függővé.
MTI