A magyar internettelefon-szolgáltatóknak 120-150 ezer regisztrált felhasználója van, de ebből csupán 20-25 százalék a rendszeresen visszajáró ügyfél, azaz aki havonta akár többször is használja előfizetését, mondta az mfor.hu-nak Kun István, az IP Telefonszolgáltatók Érdekvédelmi Szövetségének ügyvezető elnöke.
Hozzátette: azért ekkora az eltérés, mert vannak olyan regisztrált tagok, akik csak egy-egy alkalomra jelentkeztek be valamilyen rendszerbe - rövidebb időre külföldre utazó rokonukat akarták felhívni egyszer-kétszer, vagy csupán ki szerették volna próbálni, van-e élet a Skype-on túl.
A Skype az igazi ellenfél
A hazai nettelefon-cégeknek ugyanis még mindig elsősorban a világszerte erős közösséget maga mögött tudó szolgáltatással kell versenyezniük, nem pedig egymással. Kun István szerint olyannyira igaz ez, hogy még a hagyományos telefonszolgáltatókkal vívott küzdelem is háttérbe szorul a Skype-használók átcsábítására tett kísérletek mellett. Már persze, ha van kit átcsábítani.
A magyar cégek tapasztalata ugyanis az, hogy az egyéni előfizetők nem nagyon érdeklődnek termékeik iránt, a vállalati ügyfelek viszont egyre inkább. Ezt Schindler Péter, az osztrák érdekeltségű Macrogate Kft. igazgatója is megerősítette: idei piacra lépésük óta leginkább vállalatok érdeklődtek szolgáltatásaik iránt.
A cég promóciós kampányt is kezdett tavasszal, amelynek részeként a MediaMarkt áruházlánc üzleteiben is elő lehetett fizetni a szolgáltatásra. Egy internetre köthető, ugyanakkor bekapcsolt számítógép nélkül is használható telefonkészülék vásárlásakor pedig húszezer forintos ajándék feltöltőkártyát is kapott az új ügyfél.
A cégek viszik a prímet
Az akció ennek ellenére csak részben váltotta be a hozzá fűzött reményeket - mondta a cégvezető. Szerinte ugyanis a lehetséges egyéni előfizetők még mindig nincsenek tisztában az internetes telefonálásban rejlő lehetőségekkel. A vállalati előfizetők ugyanakkor sokkal érzékenyebbek a költségekre, így a magyar cégek is egyre sűrűbben térnek át a VoIP-ra.
Schindler Péter véleménye szerint a céges előfizetések terjedése hamarosan elérheti azt a szintet, ahol már egyfajta "kisugárzó hatás" is érvényesülhet. Azaz ha valaki IP-telefont használ a munkahelyén, előbb-utóbb rájön, hogy otthon is hasznos lehet egy hasonló szolgáltatás.
A cégvezető úgy látja: a többletszolgáltatások, mint például a rendkívül olcsó vagy akár ingyenes konferenciahívás, az alacsony percdíjak, az előfizetési díj hiánya vagy éppen a videotelefonálás lassan a hétköznapok részei lesznek. A szélessávú mobilinternet terjedése ráadásul lökést is adhat ennek a piacnak, hiszen a mobiltelefonok jó része már most képes arra, hogy internetes hívásokat bonyolítson le.
Csábító lehetőségek
A piacon lévő szolgáltatók hasonlóképpen gondolkodnak, hiszen számos újdonsággal próbálják magukhoz édesgetni a leendő felhasználókat. Az ajándék perceken kívül az index és az Open networks közös fejlesztésű Indafonja például arra épít, hogy a már meglévő felhasználók egyelőre nem a számítógép nélkül is használható IP telefonkészülékeket részesítik előnyben, hanem a monitor előtt ülve, headsettel telefonálnak. A szolgáltatás ezért külön program telepítése nélkül, a böngészőből használható.
Más szolgáltatók az alacsony percdíjakkal próbálnak fogyasztókat megnyerni maguknak. A Megafone például egyes "kiemelt körzetekbe" már 3,90 forintos percdíjat is kínál, ami kevesebb az egységes árú Skype-tarifáknál.
Kun István szerint a nemzetközi konkurencia és az ismeretek hiánya mellett még mindig meg kell küzdeni a nettelefoncégeket sújtó előítéletekkel. Sokan ugyanis még mindig azt gondolják, hogy a VoIP valamiféle megbízhatatlan hókuszpókusz, ahol nem biztos, hogy azt kapja a pénzéért az ember, amire befizetett.
Az ITÉSZ elnöke szerint az igaz, hogy ez a piac nemzetközi szinten is még erőteljesen formálódófélben van, tehát a fogyasztóknak tudatosan és megfontoltan kell eldönteniük, kinél vásárolnak szolgáltatásokat.
Összeolvadás jöhet
A jövő egyébként szerinte is a szolgáltatások, adott esetben a szolgáltatók összekapcsolódásában van. Ezt látják a nagy hagyományos cégek is, ezért vásárolta fel korábban az Invitel a Neophone-t, és emiatt jelent meg a T-Com és a T-Online a Klip-szolgáltatással.
Ráadásul - bár pontos adatokat az elnök sem ismer - a nagy távközlési cégek VoIP szolgáltatásai a maguk piacán már most vezető helyzetben vannak - annak ellenére, hogy cégen belül is versenyt támasztanak a hagyományos szolgáltatásokkal szemben.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Telefonos céget vett a Google
Hat éven belül megfojthatja a nettelefon a vezetékest
Egyre többet költenek a cégek IP-telefóniára