A kereskedelmi márkák részesedése 15 százalék volt a napi fogyasztási cikkek tavalyi, 2 095 milliárd forintos forgalmából. Két százalékponttal több, mint az előző évben, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet új tanulmánya a kereskedelmi márkák terjeszkedéséről.
Forintban kifejezve a kereskedelmi márkás termékek forgalma egyik évről a másikra 25 százalékkal növekedett, és tavaly elérte a 314 milliárd forintot. A 2002. évi 13 százalék ugyanis még csak 252 milliárd forintot jelentett. A különböző termékcsoportok forgalmából a legnagyobb részarány a kereskedelmi márkákra sűrített tejnél (50 százalék), papír zsebkendőnél (43 százalék) és papírtörlőnél (42 százalék) jut. Általában magas a kereskedelmi márkák részesedése a háztartási papíráru és a tejtermék mellett állateledelből és alapvető élelmiszerből.
Az átlagosnál sokkal kisebb forgalom jut viszont kereskedelmi márkákra a nagy kategóriák közül, például teából (5 százalék), samponból (4 százalék) és csokoládéból (3 százalék).
A napi fogyasztási cikkek forgalmán belül a Tesco saját márkáira jut a legnagyobb rész, majd a Penny és a Coop következik. A hipermarket lánc harmadik éve vezeti a listát, amelynek élén 2000-ben még a Penny Market állt. A bolttípusok közül a diszkonté a pálma. A Penny, Plus és Profi együttes forgalmának 25 százalékát adják a saját márkás termékek. Második helyen a lánchoz tartozó kis bolt áll, ahol főleg a CBA, Coop és Reál értékesítéséből 19 százalék jut saját márkákra. Egyaránt 16 százalék a saját márkák részaránya a hiper- és szupermarket, valamint a Cash&Carry bolttípusban.
A háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból 56 százalék jut az úgynevezett 'A' márkákra, amelyek lehetnek nemzetköziek vagy hazaiak, de mindenképpen kapnak márkatámogatást. A kis, marketingtámogatás nélküli hazai 'B' márkák részaránya 28 százalék a napi fogyasztási cikkek értékesítéséből. A GfK elemzése megállapítja, hogy a kereskedelmi márkák vásárlóinak legnagyobb vásárlói csoportja családban él egy vagy több gyermekkel, 30-50 éves, továbbá legalább közepes jövedelemmel rendelkezik. A kiskereskedelem további koncentrációja miatt a kereskedelemi márkás termékek pozíciójának erősödése várható a piacon.
A Tesco saját márkás termékei fogynak a legjobban
A kereskedelmi márkák részesedése 15 százalék volt a napi fogyasztási cikkek tavalyi, 2 095 milliárd forintos forgalmából. Ez két százalékponttal több, mint az előző évben, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet új tanulmánya a kereskedelmi márkák terjeszkedéséről.