A civil szervezet közleményében azzal indokolta e szerződés megkötésének szükségességét, hogy szerintük a BKV kiszolgáltatott helyzetbe kerülhet a gyártóval szemben, ha az leszállítja a szerelvényeket. Mint írták, ilyen rendszerekből építkező szerelvény sehol a világon nem fut, és számos műszaki probléma felvetődött, amelyeket nem oldottak meg.
A VEKE szerint garantálni kell az alkatrészellátás biztonságát és folyamatosságát, minden alkatrészre meg kell határozni egy maximált árat. A próbafutások során dokumentált, a gyártó által ki nem javított, túlzott kerékkopás miatt az Alstomnak kell vállalnia a kerékcserék teljes anyagi vonzatát addig, amíg a jelenséget meg nem szünteti. A HÉV-összekötés kapcsán az egyesület úgy látja, hogy gondoskodni kell a 2-es metróra kerülő ötkocsis szerelvények bővíthetőségéről is, és erre visszavonhatatlan opciót kellene adnia a gyártónak.
Hangsúlyozták, hogy ha a főváros nem ragaszkodik e pontok szerződésbe foglalásához, akkor megítélésük szerint a cég könnyen súlyos károkat okozhat Budapestnek, amiért vállalniuk kell a felelősséget.
A VEKE úgy látja, hogy a legkisebb kockázattal és a legnagyobb lehetséges társadalmi haszonnal egy új tender kiírása járna. Közlésük szerint az új kiírásban a darabszámot is módosítani lehetne, hogy a 3-as metró és a HÉV szerelvényeit is lecserélhessék, egységes járműparkra lehetne szert tenni egy kiegészítő licencmegállapodás megkötésével, valamint reális elvárás támasztható a nyertes letelepítéséhez, a magyarországi gyártáshoz.
Az Alstom és a főváros július elején állapodott meg a 2-es és a 4-es metróvonalra leszállítandó metrókocsik ügyében. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön nyílt ülésen tárgyalja meg az ezzel kapcsolatos előterjesztést.
MTI