
"Volt már banki kapcsolatom, mert kellett a bankkártya a pénzek átutalásához. Az OTP Banknál nyitottuk, mert az egész család ott van. Az, hogy milyen bank, nem is volt kérdés" - nyilatkozta egy 19 éves fiatalember a kutatást végző Xallis Consulting Kft.- nek.
Győri Dávid ügyvezető igazgató szerint - aki számos hasonló véleményt hallott - az egész "piaci kórképet" megtestesíti a válasz. Azt bizonyítja, nincs még kialakult kultúrája hazánkban annak, hogyan "akvirálják" a pénzügyi szektor szereplői a fiatalabb korosztályt.
A szolgáltatás nem fontos
A fenti megállapítás tükrében nem is csoda, ha a jelenleg piacvezető pénzintézet újratermeli vezető szerepét. A kép természetesen árnyaltabb, ám a szakértő szerint több figyelmet kellene fordítaniuk a bankoknak arra, milyen szempontok vezérlik a 14-30 éveseket bankválasztáskor. A megkérdezettek mintegy 51 százaléka a család bankjánál nyit számlát, s nagy súllyal esik latba az is, mennyire ellátott az adott intézmény ATM-ekkel. Az, hogy milyen termékeket és szolgáltatásokat kínál a bank, mindössze a válaszadók négy százalékának releváns.
Az is előfordul, hogy bank és reklám együtt él a fiatal fogyasztó fejében, azzal viszont nincs tisztában, mire vonatkozik a hirdetés: "Reklám: K&H. Csak az reklámozza magát. De tényleg. Azt, hogy mit reklámoz igazán, nem értem. A három kismalacra emlékszem" - ragadott ki egy példát a fiatalok válaszaiból Győri Dávid.
Az ügyvezető szerint a helyzeten mindenképpen javítani kellene és lehetne is, mivel a fiatalok szeretnének többet tudni a pénzügyi szolgáltatásokról és a pénz kezeléséről. Valószínűleg ezt a helyzetet ismerte fel a K&H is, s ezért készítette el
animációs oktató filmjét. Győri szerint egy érdeklődő tininek a 11 legnagyobb banknál jelenleg nem igazán van esélye arra, hogy könnyen informálódhasson arról, milyen szolgáltatásokat nyújthat neki a pénzintézet. Ilyen adatok egyikük főoldaláról sem érhetők el folyamatosan az interneten. Azt is nehezményezte a szakértő, hogy sokszor a számlavezetés címszó alá kerül a fiataloknak kínálta ajánlat, holott ők nem számlát vezetnek, hanem "bankkártyát nyitnak".
"Azon túl, hogy a bankoknak tisztában kellene lenniük a fiatalos nyelvezettel, nem ártana az sem, ha ismernék megtakarítási szokásaikat" - fogalmazta meg sarkos véleményét Győri Dávid. Még a felmérés készítőit is meglepte, hogy az életkezdőkként aposztrofált 14-17 évesek céljai között az autó és a motor mellett a második helyen a bulit, harmadikként pedig az öltözködést említették. Az életkor előrehaladtával váltja fel a kocsit a lakás vagy a ház, a bulizást pedig az utazás.
Győri szerint a bankok a legjobban úgy járnának, ha akkor keresnék meg a fiatalokat, mikor egyik kategóriából (életkezdők, függetlenedők, önállóak) egy másikba kerülnek. Így optimális szolgáltatást lehetne nyújtani számukra. Kiaknázatlan lehetőségeket lát a szakértő az iskolaszövetkezetekben is, ahol a tagok kétharmada 18 év alatti.
A szövetkezetekben dolgozó "első munkahelyesekből" könnyen válhatna ügyfél. Nekik is egyszerűbb lenne a banki átutalás, ennek ellenére a körülbelül 25 szervezet egyikének honlapján sem említenek egyetlen bankot sem, állítja Győri.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Drágább lehet a vártnál az ATM-es készpénzfelvétel
Tarolnak a hitelkártyák a hazai piacon
Koncertfotós bankkártya készült a Szigetre
Egyre több helyen fizethetünk bankkártyával