3p

Ma már itthon is terjedőben van az adatbányászati megoldások használata, melyek segítségével az ügyfelek adatai rendszerezhetők, elemezhetők. A szakemberek szerint ezzel az eljárással lehet leghatékonyabban megjósolni a kliensek jövőbeli viselkedését.

Új ügyfél a kiskereskedelmi szektor

Schay Krisztina, a SAS Institute CRM konzulense szerint a pénzügyi, a telekom és újabban, az ügyfél-kártyák hazai megjelenésével, a kiskereskedelmi szektorban is szükségessé válik az adatbányászat alkalmazása.

A SAS definícója szerint az adatbányászat a prediktív eljárások használatával kezdődik. A most beinduló hitelkártya-piac egyik fő kérdése például, hogy a meglévő ügyfelek fogékonyak-e a szolgáltatók által felkínált új lehetőségekre. A kampányokban például azokat kell megszólítani, akik a legfogékonyabbak lehetnek, a valószínűségi számítások alapján. De az adatbányászat segítségével az is megjósolható, hogy egy ügyfél csalásra, vagy elvándorlásra hajlamos-e. a jó modellek négy-ötszörösen hatékonyabbak a véletlenszerű megszólításnál. Amennyiben a 'kibányászott' adatok segítségével szűkített lista alapján küldik ki a DM leveleket, akkor ugyanis ekkora mértékben növelhető az akció hatékonysága.

Az értékes ügyfeleket, akikre hosszú távon is lehet építeni, meg kell tartani, és bővíteni kell a számukat. Az adatbányászat jó eszköz arra, hogy a maximumot hozzuk ki az ügyfélkapcsolatokból. A különböző cross-selling akciókkal például egy magasabb kapcsolati szint felé mozdíthatjuk el a klienseket.

A SAS iparági tudása alapján banki, biztosítói és telekommunikációs adatmodellt alakított ki, és hamarosan elkészül a kereskedelmi szektorra vonatkozó modell: ezek utat mutatnak, hogy milyen kiaknázási célok relevánsak az adott iparágban.

Az adatbányászati eszközök tipikus felhasználói a marketing, a tervezés, kontrolling szakemberek. 'Korábban az IT részleget zaklatták az elemzők, hogy adjon adatbázist, az analitikus elemezte, továbbküldte, amely alapján címlistát generáltak, a direct mail-eket kiküldték, az eredményt, azaz a válaszadást vagy elemezték, vagy nem. Ma már ez a manuális módszer, mivel sokat kampányolnak a cégek, az ügyfelek köre pedig hatalmasra nőtt, s a kommunikáció is több csatornát érint - elképzelhetetlen. A kampányfolyamatot ma már automatizálni kell: korábban a kampányok előkészítése, lebonyolítása három hónapig tartott, ma már ezeknek folyamatosan kell zajlaniuk. Az sem mellékes, hogy a kampánykezelő megoldások az adatvédelmet is sokkal inkább biztosítják.' - mondta el Schay Krisztina.

Az adatbányászat fontosságának érzékeltetéséhez érdemes tudni, hogy a SAS szakembere szerint a cégek organikus növekedésének ma már tulajdonképpen az alapja, hogy az ügyféladatokat maximálisan kihasználják.

Szabó Ágnes

(Menedzsment Fórum)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!