Az előre elkészített kevert ital, a ready to drink (RTD) a kilencvenes évek elején jelent meg Nyugat-Európában. Csaknem egy évtizedbe telt, amíg az RTD-italok Nyugat-Európából eljutottak Magyarországra, megjelenésük ugyanakkor igen sikeres volt. Ehhez jócskán hozzájárult, hogy a vendéglátósok nemcsak népszerű, hanem a hagyományos italoknál nagyobb árréssel is értékesíthető termékkel bővíthették kínálatukat. A Bacardi Breezer forgalma 2001-ben még csak 1,5 millió üveg volt, 2003-ban viszont e termékekből már 4,9 millió üveg fogyott. A Breezerből származó, tavalyi 1,12 milliárd forint bevétellel a Bacardi-Martini Kft. jelenleg a hazai RTD-piac 70-75 százalékát uralja. A Zwack részesedése a cég közlése szerint 15 százalék körüli, a fennmaradó 10-15 százalékon pedig öt-hat gyártó osztozik - számol be a Népszabadság.
A slágertermékek jövője azonban több okból is bizonytalan. Frank Odzuck, a Zwack vezérigazgatója például arra hívta fel a figyelmet, hogy divatcikkről lévén szó, az RTD hosszabb távon biztosan veszít majd újdonságértékéből. Nagyobb veszély a bulizós italok forgalmára a Nyugat-Európából induló RTD-ellenes kampány, egyes szakemberek szerint a gyümölcsös, édes ízükkel rászoktatják a kamaszokat az alkoholfogyasztásra. Ráadásul e termékek reklámjai azt sugallják, hogy a szórakozás együtt jár az alkoholfogyasztással. A gyártók szerint azonban boszorkányüldözésről van szó. A Bacardi-Martini Kft. marketingigazgatója szintén egy piackutatással érvel, amely szerint a 18-24 éves fiatalok, ha bulizni indulnak, töménnyel kezdik, majd, ha már jól érzik magukat, akkor térnek csak át az RTD-italokra, így az alkopop italok szerinte inkább alternatívát nyújtanak számukra - idézi a Népszabadság a szakembert.
Kapcsolódó anyagok
Vodkában is elsőségre tör a Bacardi
Amerikai szülők az alkopop ellen
Szigorúan ellenőrzött alkoholreklámok
A fiatalok éltetik az alkopop piacot
Alacsony alkoholtartalmú, úgynevezett alkopop italokkal dobják fel a buli hangulatát a fiatalok. Ezek forgalmazása remek üzlet a gyártóknak, akiket azonban mind gyakrabban éri az a vád: rászoktatják a kamaszokat az alkoholra - írja a Népszabadság.