3p

Korábban a japán cégekre az európai vállalati kultúrától merőben eltérő metódusok és munkaerő-gazdálkodás volt jellemző. Teljes odaadást vártak el az alkalmazottaiktól, cserébe folyamatos előrelépést, és élethosszig tartó foglalkoztatást biztosítottak. A japán piacon korábban kevés külföldi cég tudott gyökeret ereszteni, és az eltérő vállalati kultúra miatt a munkavállalók körében sem örvendtek nagy népszerűségnek. A helyzet azonban az elmúlt időszakban gyökeres fordulatot vett.

Nők és férfiak

Ilyen környezetben a külföldi cégek kapva-kapnak, hogy a legtehetségesebb nőket megszerezzék cégüknek, akik egyébként a legtöbb japán cég számára teljesen érdektelenek lennének, és akiknek a tehetsége és a tudása csak kárba veszne. Így is számolatlanul pazarolják a tehetségeket, hiszen millió számra vannak nők, akik nem tudnak képesítésüknek megfelelő álláshoz jutni. Hiába van sokaknak MBA diplomája, vagy jogi végzettsége csak irodai munkát kapnak egy nagy hazai cégnél.

Azok a férfiak is jó merítési lehetőséget jelentenek a külföldi cégeknek, akik a teljesítményarányos elismerést és előrelépést szorgalmazzák, szemben a hagyományos elvekkel, hiszen nagyon sok japán cégnél él még az az anakronisztikus struktúra, amely „kihalásos” alapon engedi csak előrelépni a szervezet tagjait. Számos esetben tapasztalható, hogy a fiatalok a meglévő struktúrák kereteit feszegetik, miközben a vállalatok ragaszkodnak a konformista elvekhez, a emberi erőforrás-gazdálkodás területén pedig továbbra is a szenioritás dominál az ész és a tehetség felett. Ezeknél a cégeknél a szorgalom és az alázat még ma is a legfontosabb szempont a munkatársak értékelésekor. Egy valamiben azonban gyökeres változást hoztak a letelepedett külföldi vállalatok. Forradalmasították a japánban megszokott javadalmazási rendszert. Egyre inkább elterjedőben van a „pay-for-performance” elv, ami a vállalatok alsóbb szintjei felé is leszivárgott, és amely eredetileg a bejövő befektetési bankok sajátja volt.

Bizonyos fokig azonban a fiatal diplomás japánok – főleg a férfiak - nem tudnak ellenállni a hazai vállalatok vonzásának, és „első körben” az álom cégeknél kívánnak elhelyezkedni. A legnépszerűbb cégek listáján ugyanis igen kevés külföldi vállalat szerepel. A dobogósok a Sony, a Honda és a Toyota. A legnépszerűbb nem japán vállalat az IBM helyi részlege, amely 9. a frissdiplomások kívánságlistáján. Elképzelhető, hogy ezek után a japán cégek nagyobb preztizse miatt ki az aki meg sem próbál azokhoz bejutni.

A szakemberek szerint azonban ez az előny is egyrészt elfogyhat, másrészt a professzionális toborzási módszerek hiányában előnyhöz juttatja a helyiekkel szemben a betelepült vállalatokat. A jelenlegi 2,3 százalékos munkaerőpiaci arány nem túl jelentős, de vajon ezek közül hányan lesznek a távoli, vagy nem is olyan távoli jövőben a japán üzleti élet vezetői?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!