Az ügyfelek Észak- és Nyugat-Európában általában nem szívesen használják a külföldi bankokat. Az egységes piac megteremtését leginkább a britek és a hollandok ellenzik - a britek 73 százaléka és a hollandok 71 százaléka inkább a hazai pénzintézetekkel bankolna, mint a külföldiekkel (a 10 ország átlaga 53 százalék volt) - derül ki a YouGov piackutató KPMG számára készített felméréséből.
A szakemberek szerint jóval nagyobb a hajlandóság az egységesülésre a dél- és közép-európai országokban: a spanyolok, olaszok, csehek és lengyelek több mint 80 százaléka támogatja az egységes pénzpiac létrehozását, sokan értettek egyet azzal is, hogy a bankszektornak át kell alakulnia, és nyitottabbá kell válnia a külföldi bankok felé.
Lengyelországban például a megkérdezettek mindössze fele tudott megnevezni legalább egy külföldi bankot, miközben a helyi bankok 90 százaléka külföldi kézben van. "Ennek az lehet az oka, hogy sok külföldi bank helyi pénzintézet nevét használva működik, azaz sok ügyfél nem is tudja, valójában ki a bank tulajdonosa. Bár Magyarország nem szerepelt a felmérésben, a helyzet hasonlónak tűnik nálunk is" - tette hozzá John Varsanyi, a KPMG magyarországi irodájának pénzügyi szolgáltatásokért felelős partnere.
A felmérés szerint a legtöbb országban a bankok nagyfokú elégedettségnek örvendhetnek. Meglepő lehet, hogy a megkérdezettek 78 százaléka válaszolt egyetértőleg arra a kijelentésre: "A bankom jó színvonalú szolgáltatást nyújt nekem, és igen elégedett vagyok az együttműködésünkkel". Az ügyfélelégedettség Hollandiában a legmagasabb (86 százalék), és jó értékelést kaptak a svájci, német és a svéd bankok is. Az olaszok bizonyultak a legkevésbé elégedettnek (56 százalékuk értett egyet az említett állítással), - így nem véletlen, hogy Olaszországban nagy a hajlandóság arra, hogy külföldi bankot használjanak.
Igen jellemző az ügyfelek hűsége is - a megkérdezettek 53 százalék már több mint 10 éve használja elsőszámú bankjának szolgáltatásait, 19 százalékuk pedig 6-10 éve ügyfele a banknak. Ugyanakkor a válaszadók 15 százaléka fontolgatja, hogy egy éven belül bankot vált - itt az olaszok "vezetnek" (29 százalék), és sokan csatlakoznának új bankhoz Lengyelországban (25 százalék) és Franciaországban (20 százalék) is.
Kapcsolódó anyagok
Jelentős bővülés az internetbanking terén
Racionálisabbak a női befektetők
A hazai bankokhoz ragaszkodnak az ügyfelek
A legtöbb európai ügyfél elégedett saját országa bankrendszerével, szívesebben veszi igénybe a hazai bankok szolgáltatásait, mint a külföldiekét, és nem örülne pán-európai szuperbankok kialakulásának.