A húsvét slágere mindig is a csokoládé és a sonka volt, a mindössze 2-3 hetes ünnepi szezonban közel 967 tonna, azaz fejenként 95 gramm édességet vásárolunk – derült ki a Nielsen Piackutató cég felméréséből. Ez azt jelenti, hogy Húsvétkor minden magyar lakos egy tábla csokoládét vagy 2-3 csokoládé figurát fogyaszt el átlagban.
A magyar fogyasztók az utóbbi években már nem az árat, hanem az értéket és a minőséget tarják elsődlegesnek, amit jól mutat az a tény, hogy 2008-ra a húsvét alatt csokoládéra költött összeg – az előző évi 2,2-ről - 2,7 milliárd forintra nőtt. Ezen értéken belül a bevonómasszából készült édességek fogyasztása mind értékben, mind pedig mennyiség tekintetében csökkent, miközben a minőségi, legalább 35 százalékban kakaót tartalmazó csokoládék fogyasztása bővült.
Mire jó a csoki?
A minőségi csokoládék helyes fogyasztásának számos pozitív élettani hatása van, ami táplálkozás-tudományi szempontból előnyös. Különösen húsvétkor fontos ugyanakkor, hogy az édességek fogyasztása mozgásban gazdag, aktív életmóddal párosuljon – világít rá az összefüggésre az Édességgyártók Szövetsége.
A húsvéti csoki és sonka témát a GfK Hungary Piackutató is körüljárta. Az ő felmérésükből az derült ki, hogy tavaly húsvétkor kevesebb csokoládéfigurát és sonkát vásároltunk összességében.
A 40 év feletti háziasszonyok által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolnak főtt-füstölt sonkát húsvétkor, míg a szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben.
Az adatok tükrében elmondható, hogy a húsvéti bevásárlások időszakában, vagyis március és április hónapokban jelentősen több sonkát vásárolunk, közel kétszeresét az átlagos mennyiségnek. 2008. március-áprilisi időszakban kis mértékben csökkent a kategória piaca az előző év hasonló időszakához képest, mintegy 3 százalékkal kevesebb húsvéti sonkát vásároltak a háztartások.
A húsvéti csokoládéfigurák iránti kereslet, mennyiségét tekintve, az elmúlt öt évben fokozatosan csökkent. 2008. március-áprilisi időszakában a magyar háztartások 16 százalékkal vásároltak kevesebbet, mint egy évvel korábban. A csökkenés egyik oka az, hogy kevesebb háztartás vásárolt húsvéti csokifigurát 2008-ban. Míg 2007-ben a háztartások 33 százaléka vásárolt a szezonális finomságból, addig ugyanez a szám 31 százalékra csökkent a tavalyi szezonban. A csökkenés másik oka pedig az, hogy alkalmanként kevesebbet is vásárolnak a háztartások a húsvéti figurákból. A sajátmárkás termékek jelentősége a húsvéti csokoládék piacán jóval alul marad a napi fogyasztási cikkek piacán mért átlagnál.
A húsvéti szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben. A 40 év alatti háziasszonnyal rendelkező háztartások által megvásárolt csokoládé mennyiség arányaiban növekedett 2008 március-április hónapjában az előző év azonos időszakához képest.