3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági súlypont-áthelyeződés miatt megnőtt a jelentősége az áruk nyugat-kelet irányú áramlásának, amelyben a közúti szállításnál jóval fontosabb szerep jut a vízi és vasúti szállítmányozásnak. Ezért nőhet a dunai szállítás szerepe is, amelynek lökést adhat a romániai Constanta kikötőfejlesztési projektje - hangzott el egy román-magyar kétoldalú szakmai fórumon csütörtökön Budapesten.

A jövőben komoly gazdasági jelentősége lehet a dunai hajóforgalomnak, mivel a dunai víziút köti össze a Rajna-Ruhr vidéket és a nagy északi tengeri kikötőket a Fekete-tengerrel, amely az ázsiai irányú kereskedelemben egyre jelentősebb - hívta fel a figyelmet Berényi János a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője.

A Duna menti vízi és vasúti útvonalon még a Földközi-tenger felőli transzport is hamarabb célba ér, mint a kontinens megkerülésével, ez pedig kiemelten fontos a gyors futásidejű (just in time) szállítmányozás terén - tette hozzá a szakértő.  

A dunai víziút fejlesztésében új fejezetet nyithatnak a Fekete-tenger legjelentősebb kikötőjében a Constantában elindult beruházások.

Marin Anton, Románia Közlekedési és Infrastruktúra Minisztériumának államtitkára elmondta, hogy uniós, valamint román költségvetési forrásokból, mintegy 800 millió és 1 milliárd euró közötti összeget fordítanak a constantai kikötő fejlesztésre a következő 3-5 évben. Ennek során egyebek mellett megépül a kikötőt a bukaresti autópályával összekötő híd és a beruházások által a kikötő már vasúton is megközelíthető lesz.

A constantai kikötőt a Dunával összekötő csatorna megfelelő mélységének biztosítására, például mederkotrásra további mintegy 4-45 millió euró közötti összeget szánnak. Mindezen túl 1 milliárd euró körüli ráfordítással kiépül a Duna-Bukarest csatorna is - ismertette az államtitkár.

Ambroziu Duma a constantai kikötő üzemeltetési igazgatója elmondta, hogy bár a gazdasági válság a kikötő forgalmát is visszavetette, ám a folyami irányú szállítás terén tavaly 25 százalékosnál nagyobb bővülést tapasztaltak 2008-hoz képest. Kiemelte azt is, hogy a megcsappant szállítások mellett a kikötő gabonaforgalma több mint 55 százalékkal nőtt tavaly.

Szalma Botond, a Magyar Hajózási Szövetség (MAHOSZ) elnöke egy román-magyar kétoldalú folyami együttműködést sürgetett, szerinte a döntéshozóknak viszonylag rövid időn belül ki kellene dolgozniuk egy komplex folyami közlekedési stratégiát.

Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője szerint a Duna-Rajna nyomvonalú vízi és vasúti útvonal fejlesztésében fontos szerep jut az EU Marco Polo programja által támogatott Combinet-projektnek, amely a szállítmányozásban és logisztikában érdekelt kis- és középvállalkozások együttműködésének IT-alapú platformját teremtené meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!