3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szakítanunk kell a tudathasadásos állapottal és le kell számolni a hárommillió koldus országa imázzsal, ha valóban nemzeti brandépítésre szánjuk magunkat, vélte Hankiss Elemér, aki társadalom és brand kapcsolatáról beszélt a Demos Magyarország Alapítvány nemzetközi identitás és imázs konferenciáján.

Mivel azonosulunk?

Megoldást ugyan nem nyújtott, csak ötletbörzeként funkcionált a konferencia, amely az országimázs-formálás nemzetközi fortélyait próbálta összeszedni. Hankiss Elemér egyetemi professzor előadásában kiemelte, elképzelhetetlen brandépítés a társadalom építése nélkül. A "szolganép", "magyar ugar", "örök vesztes" fogalmak mellett él a "védőpajzs", a "Széchenyi István" és a "három tenger mosta" kép is az emberekben, ami egy tudathasadásos állapotot eredményez. Hankiss több példával is utalt arra, mit sikerült elérnie az Egyesült Államoknak a márkaépítés területén, s hogyan virágzik Hollywood, az amerikai egyetemek, a gazdaság vagy a politika brandje.

A professzor szerint Magyarországon is több lehetőség akad, a tudomány, a kultúra, a művészet vagy a sport is lehetne a brand alapja, de önmagában egyik sem elegendő. Szükség volna arra is, hogy önmagunkat európainak, sikeresnek, polgárnak lássuk, ám ez jelenleg hiányzik az országból, ahogy nincs meg a központi társadalmi akarat sem.

Központi akarat kell a jó imázshoz

A kormányzati akarat fontosságát emelte ki előadásában Edward M. Walsh, független ír szakértő is, aki az ír példán keresztül mutatott be egy lehetséges utat az ország újramárkázására. "Bármennyit is változott a kormányzás az elmúlt 10-15 évben, a befektetők meg tudták győzni a vezetést, hogy tegyék félre a politikai ellentéteket, a gazdasági életet alapjaiban ne érintsék a politikai döntések" - mondta el Walsh azzal kapcsolatban, minek köszönhető az ír gazdaság szárnyalása.

"Írország esetében a 'termék' felépítése után került sor a kommunikációra, ám ideális esetben a kettő egy időben zajlik" - magyarázta a konferencia másik külföldi előadója, Jeremy Hildreth, aki többek között Lengyelország imázsépítésében is tekintélyes szerepet vállalt. A brit Saffron Consultants branding cég vezető munkatársa szerint Magyarországnak meg kell találnia azokat az elemeket, amelyekkel nemcsak egy lesz a keleti blokk országai közül. Ebben nagy jelentőséget tulajdonít a vizualitásnak és a verbalitásnak is. Utóbbi alatt a szakértő olyan történeteket, csatlakozási pontokat ért, amelyről beszélni lehet. "A nemzeti márka a lakosoké. Csak akkor működik, ha magukénak érzik" - mondta Hildreth.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!