
Megoldást ugyan nem nyújtott, csak ötletbörzeként funkcionált a konferencia, amely az országimázs-formálás nemzetközi fortélyait próbálta összeszedni. Hankiss Elemér egyetemi professzor előadásában kiemelte, elképzelhetetlen brandépítés a társadalom építése nélkül. A "szolganép", "magyar ugar", "örök vesztes" fogalmak mellett él a "védőpajzs", a "Széchenyi István" és a "három tenger mosta" kép is az emberekben, ami egy tudathasadásos állapotot eredményez. Hankiss több példával is utalt arra, mit sikerült elérnie az Egyesült Államoknak a márkaépítés területén, s hogyan virágzik Hollywood, az amerikai egyetemek, a gazdaság vagy a politika brandje.
A professzor szerint Magyarországon is több lehetőség akad, a tudomány, a kultúra, a művészet vagy a sport is lehetne a brand alapja, de önmagában egyik sem elegendő. Szükség volna arra is, hogy önmagunkat európainak, sikeresnek, polgárnak lássuk, ám ez jelenleg hiányzik az országból, ahogy nincs meg a központi társadalmi akarat sem.
Központi akarat kell a jó imázshoz
A kormányzati akarat fontosságát emelte ki előadásában Edward M. Walsh, független ír szakértő is, aki az ír példán keresztül mutatott be egy lehetséges utat az ország újramárkázására. "Bármennyit is változott a kormányzás az elmúlt 10-15 évben, a befektetők meg tudták győzni a vezetést, hogy tegyék félre a politikai ellentéteket, a gazdasági életet alapjaiban ne érintsék a politikai döntések" - mondta el Walsh azzal kapcsolatban, minek köszönhető az ír gazdaság szárnyalása.
"Írország esetében a 'termék' felépítése után került sor a kommunikációra, ám ideális esetben a kettő egy időben zajlik" - magyarázta a konferencia másik külföldi előadója, Jeremy Hildreth, aki többek között Lengyelország imázsépítésében is tekintélyes szerepet vállalt. A brit Saffron Consultants branding cég vezető munkatársa szerint Magyarországnak meg kell találnia azokat az elemeket, amelyekkel nemcsak egy lesz a keleti blokk országai közül. Ebben nagy jelentőséget tulajdonít a vizualitásnak és a verbalitásnak is. Utóbbi alatt a szakértő olyan történeteket, csatlakozási pontokat ért, amelyről beszélni lehet. "A nemzeti márka a lakosoké. Csak akkor működik, ha magukénak érzik" - mondta Hildreth.