1. Önkéntes közreműködő modell (Voluntary Contributor Model)
A modell olyan közösségek építéséről szól, melyek tagjai önkéntes adományokkal járulnak hozzá az oldal működéséhez (National Public Radio). Ezek a nem profitorientált szervezetek jótékonysági alapítványokat és vállalati szponzorokat is megnyerhetnek küldetésük finanszírozására. A Weben alkalmazott közreműködő modell igen nagy lehetőséget hordoz magában, mivel itt a látogatói bázis könnyebben megteremthető.
2. Tudás hálózatok (Knowledge Networks)
Ezeken a portálokon lényegében virtuális brainstorming valósul meg, melynek legfőbb előnye, hogy bárki bármikor hozzászólhat - megbízhatósága, színvonala természetesen a hozzászólók szakértelmének, hozzáértésének függvénye (AllExperts). Különböző szempontok szerint kategorizált tanulmányok, elemzések, szakmai hozzászólások közül válogathatunk, fórumokat hozhatunk létre és megoszthatjuk másokkal véleményünket végül is bármely témában. Ezen keresztül megismerkedhetünk velünk azonos érdeklődési körű emberekkel is. Az internetes fórumok ([origo] Fórum) jól példázzák, hogy az átlagos felhasználónak van igénye a véleménynyilvánításra; ilyen határtalan nyilvánosságra pedig a média történetében nemigen volt korábban lehetőség.
Kapcsolódó anyagaink
A cikk első része
A cikk második része
A cikk harmadik része
A cikk negyedik része
A cikk ötödik része
A cikk hatodik része
A cikk hetedik része
A közösségépítés az e-businessben és a WiW
Elcsépelt téma, hogy az információs társadalomban, a virtuális valóság korában háttérbe szorulnak a hagyományos emberi kapcsolatok, közösségi formák. Azért a képlet talán nem ilyen fekete-fehér. A közösségépítési modell épphogy a hűségről, lojalitásról és az áldozatvállalásról szól.