A Facebook-felhasználók lájkolásait és profilját vizsgálva meglehetősen pontosan meghatározható az intelligencia szint, a szexuális beállítottság, a főbb személyiség jegyek, de a politikai nézetek és a vallási hovatartozás is, világított rá egy 58 ezer amerikai Facebook felhasználó bevonásával készült kutatás. A vizsgálatban résztvevők között 88 százalékos pontossággal azonosították be a homoszexuálisokat, mindezt annak ellenére, hogy csupán 5 százalékuk volt, aki olyan – egyértelmű – odalakat lájkolt, mint a "Gay Marriage". A különféle drogok fogyasztását 75 százalékos pontossággal tudták meghatározni azokból az ártatlannak tűnő adatokból, mit szeretünk és mit nem a közösségi oldalon.
A Facebookos reklámokról és a céges oldalakat like-olók kezeléséről részletesen tájékozódhat a lapunk által szervezett március 26-i konferencián, melynek kiemelt témája lesz a hirdetők helyzete a megújult oldalon.
Noha az ilyen típusú elemzések kiváló lehetőséget jelentenek a hirdetők számára, hiszen minél jobban ismerik a felhasználót, annál célirányosabb és személyre szabhatóbb hirdetéseket ajánlhatnak számukra, a jelenség súlyos etikai kérdéseket is felvet. Michael Kosinski, a kutatás vezető elemzője a fő problémát abban látja, hogy ezen személyes adatainkkal - amelyeket valójában nem is állt szándékunkban mindenkivel megosztani - visszaélnek. Ez az információs kiszolgáltatottság - a politikailag kevésbé toleráns országokban, vagy ahol büntetendő a homoszexualitás - komoly veszélyeket rejthet magában az egyénre nézve. Ráadásul egy ilyen típusú elemzés elkészítéséhez bőven elegendő, ha valaki gyakorlott az adathalászásban és azok elemzésében, vagy rendelkezik egy számítógépes elemző programmal.
Kosinski szerint az adatok ilyen típusú nyilvántartását kormányzatilag kellene megakadályozni, de ugyanilyen fontos lenne az is, hogy a felhasználók és a hirdetők is felelősségteljesen használják a közösségi oldalakat. Ennek egyik módja lehet, ha korlátozzuk azok számát, akik a különböző tevékenységeinket láthatják, követhetik. Illetve Kosinski szerint az is lényegi kérdés, hogy a felhasználók olyan termékeket és szolgáltatásokat válasszanak, amelyek tisztelik a magánszférát.
mfor.hu