3p

Elveszítheti a Chryslerhez kötődő nyugdíjának és juttatásainak jelentős részét az üzleti életben élő legendának számító Lee Iacocca az amerikai autógyártó csődjével. Az olasz származású üzletember 1979 és 1992 között vezette a céget, s a '80-as években egyszer már megmentette a bedőléstől.

Iacocca nyugdíja a cég azon kötelezettségei között van, amelyektől megszabadulhat, ha engedélyt kap a csődbíróságtól önmaga eladására. A vevő egy újonnan létrehozandó társaság lenne, amelyet szakszervezete, az Egyesült Államok és Kanada kormánya és az olasz Fiat autógyártó birtokol majd - idézi a Reuters Robert Nardellit, a Chrysler jelenlegi vezérigazgatóját.

Az emblematikus amerikai autógyártót a nyolcvanas években talpra állító, az üzleti életben azóta is nagy tiszteletnek örvendő menedzser egy kiegészítő vezetői nyugdíjazási konstrukcióban vett részt, ami nem állami forrásokból állt, s ezért csőd esetén elvész. A csődeljárás miatt a vállalat azt a programját is megszünteti, amelynek keretében volt vezetők számára életük végéig céges autót biztosít.

Csődben a Chrysler 

Az amerikai autógyártás egyik pillérének számító Chrysler április végén kért csődvédelmet, miután a kormánnyal és a hitelezőkkel folytatott egyeztetések kudarcba fulladtak. A Chrysler állítólag 2,25 milliárd dollár készpénzt ajánlott fel a fedezettel biztosított hitelezőinek azért cserébe, ha azok beleegyeznek a cég 6,9 milliárd dolláros, fedezettel biztosított adósságállományának leírásába. A hitelt nyújtó fedezeti alapok azonban elutasították az ajánlatot, ami után már csak a csődvédelem maradt a vállalat számára.

Az Obama-adminisztráció képviselői - akik a csődvédelemről szóló hivatalos bejelentés előtt csak nevük elhallgatását kérve nyilatkoztak - közölték: a csődvédelmi eljárás lehetőséget nyújt a Chryslernek az átszervezésre, és abból megerősödve kerülhet ki.

Iacocca a Fordnál kezdett 

Lee Iacocca olasz származású amerikai üzletember, 1924-ben született Pennsylvaniában. Mérnöki tanulmányai elvégzése után a Fordnál helyezkedett el, ahol hamar pályát váltott, eladással és marketinggel kezdett foglalkozni. Ezen a területen hamar sikereket ért el, aminek hatására a cég dearborni központjába hívták, ahol negyvenedik születésnapján a Ford divízió elnökének nevezték ki.

Iacocca több népszerű, mára patinássá érett modell születésénél is bábáskodott, melyek közül a legjelentősebb talán a Ford Mustang. Emellett például a Ford Fiesta, a Ford Pinto és a Lincoln Continental Mark III is az ő nevéhez fűződik. Később a teljes vállalatcsoport elnöke lett, de ifjabb Henry Forddal történt összetűzései miatt távoznia kellett a cégtől.

Talpra állította a Chryslert 

A csőd szélén tántorgó Chrysler ekkor azonnal lecsapott rá, s Iacocca vitte magával néhány korábbi munkatársát is. A vezér teljesen újjáépítette, átformálta az autógyártót, rengeteg embert bocsátott el, s a társaság több részlegét is eladta - az európai divíziót a francia Peugeot-nak.

Minden próbálkozása ellenére a cég bedőlése elkerülhetetlen lett volna, ha nem jut sürgősen nagyobb összegű támogatáshoz. Iacocca ezért 1979-ben az amerikai Kongresszust kérte a cég és munkavállalói megsegítésére, azzal érvelve, hogy a légiipart és a vasúttársaságokat is megmentették.

A mentőöv elnyerése után a menedzser számos új, népszerű modellt vezetett be a piacra, 1987-ben pedig felvásárolta az AMC autógyártót, amivel a rendkívül nyereséges Jeep brand is a Chrysler-csoporthoz került. A márka zászlóshajóját, a Jeep Grand Cherokee-t 1992-ben, Iacocca visszavonulásának évében dobták piacra.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!