Iacocca nyugdíja a cég azon kötelezettségei között van, amelyektől megszabadulhat, ha engedélyt kap a csődbíróságtól önmaga eladására. A vevő egy újonnan létrehozandó társaság lenne, amelyet szakszervezete, az Egyesült Államok és Kanada kormánya és az olasz Fiat autógyártó birtokol majd - idézi a Reuters Robert Nardellit, a Chrysler jelenlegi vezérigazgatóját.
Az emblematikus amerikai autógyártót a nyolcvanas években talpra állító, az üzleti életben azóta is nagy tiszteletnek örvendő menedzser egy kiegészítő vezetői nyugdíjazási konstrukcióban vett részt, ami nem állami forrásokból állt, s ezért csőd esetén elvész. A csődeljárás miatt a vállalat azt a programját is megszünteti, amelynek keretében volt vezetők számára életük végéig céges autót biztosít.
Csődben a Chrysler
Az amerikai autógyártás egyik pillérének számító Chrysler április végén kért csődvédelmet, miután a kormánnyal és a hitelezőkkel folytatott egyeztetések kudarcba fulladtak. A Chrysler állítólag 2,25 milliárd dollár készpénzt ajánlott fel a fedezettel biztosított hitelezőinek azért cserébe, ha azok beleegyeznek a cég 6,9 milliárd dolláros, fedezettel biztosított adósságállományának leírásába. A hitelt nyújtó fedezeti alapok azonban elutasították az ajánlatot, ami után már csak a csődvédelem maradt a vállalat számára.
Az Obama-adminisztráció képviselői - akik a csődvédelemről szóló hivatalos bejelentés előtt csak nevük elhallgatását kérve nyilatkoztak - közölték: a csődvédelmi eljárás lehetőséget nyújt a Chryslernek az átszervezésre, és abból megerősödve kerülhet ki.
Iacocca a Fordnál kezdett
Lee Iacocca olasz származású amerikai üzletember, 1924-ben született Pennsylvaniában. Mérnöki tanulmányai elvégzése után a Fordnál helyezkedett el, ahol hamar pályát váltott, eladással és marketinggel kezdett foglalkozni. Ezen a területen hamar sikereket ért el, aminek hatására a cég dearborni központjába hívták, ahol negyvenedik születésnapján a Ford divízió elnökének nevezték ki.
Iacocca több népszerű, mára patinássá érett modell születésénél is bábáskodott, melyek közül a legjelentősebb talán a Ford Mustang. Emellett például a Ford Fiesta, a Ford Pinto és a Lincoln Continental Mark III is az ő nevéhez fűződik. Később a teljes vállalatcsoport elnöke lett, de ifjabb Henry Forddal történt összetűzései miatt távoznia kellett a cégtől.
Talpra állította a Chryslert
A csőd szélén tántorgó Chrysler ekkor azonnal lecsapott rá, s Iacocca vitte magával néhány korábbi munkatársát is. A vezér teljesen újjáépítette, átformálta az autógyártót, rengeteg embert bocsátott el, s a társaság több részlegét is eladta - az európai divíziót a francia Peugeot-nak.
Minden próbálkozása ellenére a cég bedőlése elkerülhetetlen lett volna, ha nem jut sürgősen nagyobb összegű támogatáshoz. Iacocca ezért 1979-ben az amerikai Kongresszust kérte a cég és munkavállalói megsegítésére, azzal érvelve, hogy a légiipart és a vasúttársaságokat is megmentették.
A mentőöv elnyerése után a menedzser számos új, népszerű modellt vezetett be a piacra, 1987-ben pedig felvásárolta az AMC autógyártót, amivel a rendkívül nyereséges Jeep brand is a Chrysler-csoporthoz került. A márka zászlóshajóját, a Jeep Grand Cherokee-t 1992-ben, Iacocca visszavonulásának évében dobták piacra.