Az idei Dakar-rali elhalasztása új helyzetet teremt, amit részletekbe menően elemezniük kell a szervezőknek, mondta lapunknak Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, aki a lefújás után az idei start helyszínén, Lisszabonban próbálták népszerűsíteni a magyar fővárost. A vezérigazgató tájékoztatása szerint a helyzet értékelése akár hónapokig is eltarthat, a szervező A.S.O cég vezetői ezután döntenek a további menetrendről, illetve arról, hogy lesz-e magyar start 2010-ben.
Az eddig sem volt egészen biztos, hogy két év múlva tőlünk indul a verseny, a szervező cég és a magyar kormány azonban még decemberben előszerződést kötöttek. Újhelyi István, a területfejlesztési minisztérium államtitkára szerint ezzel a lépéssel szinte biztossá vált a magyarországi start, és egy itthoni gyorsulási szakasz megrendezése. A kormány garanciát is vállalt arra az esetre, hogy amennyiben végleges szerződés születik, az állam vállalja a rendezéssel járó költségeket.
Tegnap Újhelyi István ugyanakkor jelezte azt is, hogy száz százalékosan biztosat csak akkor lehet mondani, ha a szerződést végleg aláírják, amit az államtitkár márciusra valószínűsített.
A mostani halasztás most egy újabb bizonytalansági tényezőt jelent: a verseny megszervezése ugyanis igen jót tesz egy-egy ország illetve régió turisztikai piacának, és az állami bevételeket is növeli, ezért sok város még a magyarországi előszerződés után is folytatta lobbitevékenységét. Dr. Rónai Iván azt közölte az Mfor.hu-val, hogy ha a szervezők úgy döntenek, hogy a halasztás ellenére nem vizsgálják felül terveiket, a Magyar Turizmus Zrt. továbbra is mindent megtesz a verseny lebonyolításának érdekében.
Az államnak egyébként 550 millió forintba (2,2 millió euró) kerül a licencdíj megszerzése, ehhez kapcsolódóan pedig mintegy 3-400 millió forintos szervezési költséggel járhat a rendezvény. Korábbi számítások alapján a rendezvény itthon 4,6 milliárd forintos pótlólagos keresletet is generálhat. A nagy nyertesek a budapesti és a Balaton környéki szállodák lehetnének, hiszen a versenyzők a Hősök teréről a Balaton-partra hajtanak, ahol Veszprém mellett, egy zárt katonai területen rendezik meg a verseny egyetlen magyarországi gyorsulási szakaszát.
A Világgazdaság korábban arról számolt be, hogy a 2006-os versenyen, Lisszabonban például 132 ezer pótlólagos szállodai vendégéjszakát tulajdonítottak a Dakar-rajtnak. Újhelyi István ugyanakkor az Mfor.hu kérdésére tegnap azt válaszolta: a profit pontos nagyságát még nem lehet megmondani, hiszen a Dakar-rali történetében ez lenne az első eset, hogy ennyire Keletre jönne a verseny.
"Nem tudjuk megjósolni, hogy a nyugat-európai törzsközönség java eljön-e a verseny kedvéért Budapestre, mint ahogy azt sem, hogy a mi régiónkból hány embert vonz majd a budapesti rajt. Annyit mondhatok előre, hogy a makrogazdasági hatások - csak a versenyző csapatok ellátása miatt is - minden bizonnyal pozitívak lesznek. A világ televíziói pedig kiemelten kezelik az egyik legnézettebb sporteseményt, így a magyarországi turizmus számára is hasznos lehet az esemény" - mondta Újhelyi István.