2013 júniusában 4975 személyautót helyeztek forgalomba a DataHouse adatai szerint, ami mindösszesen 0,4 százalékos növekedést jelent 2012 azonos időszakához képest - ami már stagnálásnak számít. Az adatok azt mutatják, hogy az első félévben 2,2 százalékkal kevesebb új személyautó került az utakra.
A többi csoportban a forgalomba helyezések volumene csökkent a hatodik hónapban. Az első félévben szintén csökkenést mért a DataHouse mind kishaszon járművek, mind a nagyhaszon járművek terén, kivétel a motorok terén volt némi javulás a számokban.
Egyébiránt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az idei évre továbbra is 10 százalékos növekedést vár az autópiacon.
Továbbra is a cégek húzzák a piacot
Bár a személygépjárművek terén enyhe növekedés volt, az leginkább a céges vásárlásoknak köszönhető. Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója optimista a flották növekedésével kapcsolatban.
„Hazánkban a tavalyi évben bevezetett törvénymódosítások egyre több vállalat figyelmét irányították a gépjárműflotta-kezelés kiszervezésében rejlő adminisztrációs és költségcsökkentési előnyökre, és pozitív hatással voltak a flottaautók értékesítésére. Várakozásunk szerint a kedvező adószabályok miatt idén is többen választhatják a tartósbérlet konstrukciót a céges gépjárműflották beszerzésekor” – mondta el a szakember a magyarországi gépjármű értékesítéssel kapcsolatban, ahol változatlanul több mint 70 százalék a vállalatok által vásárolt gépjárművek részesedése (a Jato adatai szerint 73 százalék).
Ezeket szeretjük
Júniusban a legsikeresebb autómárka (személyautó és összes haszongépjármű) a Ford volt, 735 darabszámmal. A 2013-as év első félévében is a Ford került ki győztesen 3665 darabos össz forgalomba helyezéssel, mellyel a hazai piac 11 százalékát sikerült lefednie a márkának - derül ki a Jato Dynamics adataiból.
Modell szinten a legtöbb Skoda Octavia-ból kelt el júniusban (348 darab), és az éves modell ranglistát is az Octavia vezeti 1509 darabos eladással.
Baj van a szervízekkel
A korábban az MGE, ahogy a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) is felhívta a figyelmet a feketeszervízek elszaporodására. Július másodikán, kedden az NGM és a GÉMOSZ megállapodást kötött a feketegazdaság felszámolása, az adóelkerülés visszaszorítása és a foglalkoztatás bővülése érdekében.
A GÉMOSZ közleménye szerint az autójavító szektor teljes éves forgalma Magyarországon 1000 milliárd forint, ami az utakon futó 3 millió személyautó és kishasznon jármű karbantartását, javítását, valamint az ehhez szükséges alapanyagok, kenőanyagok forgalmazását foglalja magában. Ennek a piaci szegmensnek mindössze 30 százaléka legális, ami a hivatalos márkaszervizeken, illetve kisebb, márkafüggetlen szervizeken keresztül zajló gépjárműjavítást és alapanyag, kenőanyag forgalmazást foglalja magában.
Tönkremegy a szakma
A nemzetközi és hazai statisztikák szerint egy átlagos autó éves javítási időintervalluma 20 óra, ennek a költségnek mintegy háromszorosát teszi ki az alkatrészek ára. A piac 70 százaléka a legális munkavégzés nélkül, az adófizetés elkerülésével, a fogyasztók megkárosításával működik, ami valamennyi szereplőnek káros: a gépjármű tulajdonosok elesnek attól a fél éves garanciától, ami a hivatalos szervizekben végzett javításokra kötelezően érvényes. A legálisan működő szervizek pedig sorra bezárnak, hiszen nem tudják tartani az árversenyt a feketegazdasággal.
A GÉMOSZ szerint a márkakereskedők 60 százaléka, a szervizeknek pedig a fele bezárt az elmúlt 5 évben amiatt, hogy a feketegazdaság rátelepedett a szektorra. Ez több mint 20 ezer munkahely elvesztésével, és jelentős adóbevétel kieséssel járt együtt.
Tehát az emberek, hogy kíméljék a pénztárcájukat egyelőre a feketeszervízeket választják. Ha hozzá vesszük a meglehetősen magas benzinárakat, nem is meglepetés, hogy minél olcsóbban szeretné a lakosság is megúszni az esetleges hibalehetőségeket.
Tartósan 400 forint felett.
mfor.hu