A konferencia célul tűzte ki, hogy ébresztőt fújjon a hazai cégvezetőknek, és felhívja a figyelmet arra, hogy igenis léteznek még olyan sikeres kis-és középvállalkozások, amely a nulláról indultak, ennek ellenére szép karriert tudhatnak maguk mögött.
Elkél a bátorítás, ugyanis a cégvezetők szerint számos gond nehezíti meg mindennapi tevékenységüket. A mintegy 1500 megkérdezett szerint a legfőbb gondot a potenciális ügyfelek megtalálása, majd megtartása jelenti (14 százalék), de szintén kiemelt helyen szerepelt a felmérésben a fizetőképes kereslet hiánya és csökkenése (tíz százalék), valamint a tőke- és a pénzhiány is (tíz százalék).
Hiányzik a jó munkaerő
Kritikus pont továbbá az adó és járulékterhek köre (nyolc százalék), mint ahogy megfelelő munkaerőt is nehéz találni (hat százalék), derül ki a Best Capital kimutatatásából.
Ellenpéldák azonban mindig vannak, amelyek megmutatják, hogy a mai világban sem lehetetlen felépíteni és jól működtetni egy céget.
„Induló vállalkozóként mi is éppen ezekkel a problémákkal találkoztunk nap mint nap, és jószerivel csak az ösztöneinkre hagyatkozhattunk abban bízva, hogy a korrekt üzleti magatartás hosszú távon eredményesnek bizonyul” – mutatott rá Fazekas Zsolt, az Euronics lánc alapítója.
„Nem vagyunk elégedettek az ország állapotával, de két választás áll előttünk: vagy siránkozunk, vagy teszünk valamit” - hívta fel a figyelmet Piroska Gyula, a Tréning Kft. ügyvezetője.Sok a kényszervállalkozó napjainkban, akik a korábbi "hülye főnökük" helyett sokkal rosszabbat kaptak: saját magukat, tette hozzá Piroska Gyula. Attól még, hogy valaki remek cipész, cukrász, vagy pék, még nem biztos, hogy vállalkozóként is megállja a helyét. Többen ugyanis egyáltalán nincsenek tisztában a marketing- és értékesítési technikákkal, mint ahogy az elnyerhető támogatásokkal sem.
Fontos a rokonszenv a munkahelyen
Mások viszont ott vétik el a dolgot, hogy nem határozzák meg, mi is pontosan a vállalkozásuk célja, világított rá Fazekas Zsolt. Még ennél is égetőbb gond a helytelen kommunikáció a cégen belül. Hihetetlen, de igaz, hogy a vállalkozások hetven százaléka azon bukik meg, hogy az alkalmazott nem érti, mit akar vele közölni főnöke.
Ezért nagyon fontos az úgynevezett duplikáció, amely megmutatja, hogy az érintett mennyire képes értelmezni a hallottakat. "Ezt támasztja alá, hogy a helyénvaló kommunikáció harminc százalékos árbevétel-emelkedést eredményezett a vállalatunknál" - hangsúlyozta Fazekas Zsolt.
Nagyon fontos továbbá, hogy meglegyen a rokonszenv a beosztott és a főnök között, ami ma még a legtöbb cégnél csupán hiú ábránd. Pedig sokkal könnyebb úgy együtt dolgozni, ha élvezzük alkalmazottaink lojalitását.
Fazekas Zsolt ezenkívül beszélt arról is, hogy cégük sosem vesz fel banki hitelt, elkerülve ezzel az eladósodást.
Ezzel együtt tény azonban, hogy egy kis-, illetőleg közepes vállalkozónak magának kell elsajátítania azt a tudást, amit egy multinacionális vállalat vezetői készen kapnak, a bejáratott kommunikációs és egyéb technikákkal együtt.
Sikeres vezető márpedig csak olyen főnökből lehet, aki a rövid távú célokat feladja a hosszabb távúak érdekében, hangsúlyozta Pálinkás Róbert marketingszakértő.
A Cégvezetők Első Országos Csúcstalálkozója összefoglalva tehát azt üzeni a jelen és a jövő vállalkozóinak, hogy profi cégvezetővé válni 2008-ban, Magyarországon nehéz, de nem lehetetlen feladat.
Simon Rita