3p

Közzétették a 2006-os az online reklámpiac jelentős részét lefedő Magyar Online Hirdetési Index értékét, amely szerint a piac 5,1 milliárd forintos volt. A növekedés az egy évvel korábbiakhoz képest 50 százalékot ért el. A növekedésben kulcstényezőt jelentett, hogy a politikai pártok az országgyűlési választások kapcsán igen jelentős költőkké váltak.

Megszületett a tavalyi piaci számok összesítése: a Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) szerint 2006 negyedik negyedévében 1 milliárd 777 millió forint volt a nyolc MOHI-tag együttes tiszta online hirdetésbevétele, ami az előző év azonos időszakához képest 43,4 százalékos növekedést jelent. Ami az egész évet illeti, tavaly a MOHI-tagok 5 milliárd 156 millió forint bevételt termeltek, ez a 2005-ös évihez képest egytized híján 50 százalékos bővülés.

Amint az köztudott, 2003 óta negyedévente összesíttetik Levendel Ádámmal a magyarországi online hirdetési piac nagyjából 70 százalékát adó MOHI-tag online kiadók (Habostorta, HáziPatika.com, Index.hu, Napi Online, Portfolio.hu, Ringier Online, Sanoma Online, T-Online [origo] portfolio és iWiW) a nettó - ügynökségi jutalékot és egyéb, nem online hirdetésből származó forgalmukat nem tartalmazó - bevételeiket és hozzák nyilvánosságra az adatokat.

A tavalyi a harmadik esztendő, amelynek legfőbb mutatóit a MOHI negyedéves bontásban tudja megmutatni. Az éves növekedést tekintve a 2004-es viszi el a pálmát a maga 50,6 százalékával, második a tavalyi, és 2005 a harmadik a kicsivel kevesebb, mint 40 százalékkal. Ezek az adatok is jól mutatják, hogy az online médiumok a többi médiaszegmens termékeihez hasonlóan a páros években kapnak a szokásosnál nagyobb lendületet, elsősorban a páros években megrendezett világesemények (olimpia, foci VB, foci EB) fokozott médiaköltésre serkentő hatására.

Tavaly a foci VB mellett legfőképpen az országgyűlési választásokhoz kapcsolódó politikai kampányok járultak hozzá az amúgy is - a többi médiaszegmenshez képest - irigylésre méltó sebességgel fejlődő online hirdetési piac bővüléséhez. Nem véletlen, hogy a médiaszempontból csúcsszezonnak egyáltalán nem mondható első negyedév érte el a legnagyobb növekedést: 2006 első három hónapjában az előző év azonos időszakához képest csaknem 71 százalékkal több online hirdetési bevételt könyvelhettek el a MOHI-tagok.

A kínálati oldal is gazdagodott. A MOHI nem mutatja meg az egyes tagok bevételét, ám biztosra vehető, hogy nem minden MOHI-tag számára hozott 50 százalék körüli növekedést 2006. Az év nyertese vélhetően a T-Online online médiaportfoliója: a vállalat májusban vásárolta meg az iWiW-et, amelyet szinte azonnal a piac egyik keresett online hirdetéshordozójává tette - folyamatosan növekvő látogatottságát és a hirdetők számára igen vonzó látogatói demográfiáját kiaknázva.

Várhatóan a 2007-es esztendő - egy páratlan évhez illően - jóval 50 százalék alatti bővülést hoz. A növekedés sebességét tovább lassítja majd, hogy a 2006 őszén meghozott megszorító kormányzati intézkedések hatására a vállalkozások költségeket csökkentenek - s ez alól minden bizonnyal a marketing-kommunikációs kiadások sem lesznek kivételek.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!