Megszületett a tavalyi piaci számok összesítése: a Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) szerint 2006 negyedik negyedévében 1 milliárd 777 millió forint volt a nyolc MOHI-tag együttes tiszta online hirdetésbevétele, ami az előző év azonos időszakához képest 43,4 százalékos növekedést jelent. Ami az egész évet illeti, tavaly a MOHI-tagok 5 milliárd 156 millió forint bevételt termeltek, ez a 2005-ös évihez képest egytized híján 50 százalékos bővülés.
Amint az köztudott, 2003 óta negyedévente összesíttetik Levendel Ádámmal a magyarországi online hirdetési piac nagyjából 70 százalékát adó MOHI-tag online kiadók (Habostorta, HáziPatika.com, Index.hu, Napi Online, Portfolio.hu, Ringier Online, Sanoma Online, T-Online [origo] portfolio és iWiW) a nettó - ügynökségi jutalékot és egyéb, nem online hirdetésből származó forgalmukat nem tartalmazó - bevételeiket és hozzák nyilvánosságra az adatokat.
A tavalyi a harmadik esztendő, amelynek legfőbb mutatóit a MOHI negyedéves bontásban tudja megmutatni. Az éves növekedést tekintve a 2004-es viszi el a pálmát a maga 50,6 százalékával, második a tavalyi, és 2005 a harmadik a kicsivel kevesebb, mint 40 százalékkal. Ezek az adatok is jól mutatják, hogy az online médiumok a többi médiaszegmens termékeihez hasonlóan a páros években kapnak a szokásosnál nagyobb lendületet, elsősorban a páros években megrendezett világesemények (olimpia, foci VB, foci EB) fokozott médiaköltésre serkentő hatására.
Tavaly a foci VB mellett legfőképpen az országgyűlési választásokhoz kapcsolódó politikai kampányok járultak hozzá az amúgy is - a többi médiaszegmenshez képest - irigylésre méltó sebességgel fejlődő online hirdetési piac bővüléséhez. Nem véletlen, hogy a médiaszempontból csúcsszezonnak egyáltalán nem mondható első negyedév érte el a legnagyobb növekedést: 2006 első három hónapjában az előző év azonos időszakához képest csaknem 71 százalékkal több online hirdetési bevételt könyvelhettek el a MOHI-tagok.
A kínálati oldal is gazdagodott. A MOHI nem mutatja meg az egyes tagok bevételét, ám biztosra vehető, hogy nem minden MOHI-tag számára hozott 50 százalék körüli növekedést 2006. Az év nyertese vélhetően a T-Online online médiaportfoliója: a vállalat májusban vásárolta meg az iWiW-et, amelyet szinte azonnal a piac egyik keresett online hirdetéshordozójává tette - folyamatosan növekvő látogatottságát és a hirdetők számára igen vonzó látogatói demográfiáját kiaknázva.
Várhatóan a 2007-es esztendő - egy páratlan évhez illően - jóval 50 százalék alatti bővülést hoz. A növekedés sebességét tovább lassítja majd, hogy a 2006 őszén meghozott megszorító kormányzati intézkedések hatására a vállalkozások költségeket csökkentenek - s ez alól minden bizonnyal a marketing-kommunikációs kiadások sem lesznek kivételek.