"Gyakorlatilag széles körben, mindenki számára a vezetékes telefon is azóta érhető el, amióta a mobiltelefon. Ilyen szempontból tehát elég nehéz összehasonlítani a kettőt. Az, hogy bizonyos társadalmi rétegek kisebb arányban használnak vezetékes telefont, nagyrészt anyagi erőforrásaiknak köszönhető. Ez persze nem azt jelenti, hogy kevesebbet költenek mobilra, mint vezetékesre, csak a mobiltelefon mellett a vezetékest olyan pluszkiadásnak érzik, amiről úgy ítélik meg, hogy nem engedhetik meg maguknak. Azt is látni kell, hogy a tehetősebb városi rétegek minthogyha ismét többet használnák vezetékes telefonjaikat." - fejti ki Peczöli Irén.
Bizonyos társadalmi rétegek esetén változatlanul töretlen a hagyományos telefon előnye. "A gyártók és a vezetékes szolgáltatók külön díjcsomagokat és készülékeket fejlesztettek idősek és hátrányos helyzetűek számára. A mobiltelefon, elsőrendű célcsoportját meghódítva, valószínűleg ebben is követi majd a vezetékes kommunikációt." - prognosztizál a kutató.
A nemzetközi tapasztalat némiképp eltér az itthonitól, a magyar távközlési piacon szinte kimaradt a "csak vezetékes" időszak, így a mobilok térnyerése gyors volt. "Nálunk inkább a mobilt emeljük fel, mint a vezetékest, viszont például a külföldi kollégák mindig a vezetékes telefonon hívnak minket. Ezt még az e-mailhez képest is előtérbe helyezik." - osztja meg saját tapasztalatait Peczöli Irén kutatási igazgató.
A rövidebb hívásoknál a mobil dominál
Egy nemrégiben végzett kutatás szerint a mobil kezdeti státusszimbólum szerepét a vezetékes telefon vette át. A mobilpenetráció növekedésével párhuzamosan egyre pozitívabban változnak a vezetékes telefonhoz társított értékek.