Az eredményes általános terv az lenne, ha minden alkalmazott kapna egy átlagos piaci fizetést, és ezen felül vállalat profitjának 15%-át hozzáadnák egy közös alaphoz, amit a dolgozók elosztanának az alapján, hogy ki milyen arányban részesedik a megtermelt pénzből. A vállalat tulajdonosának azért jó, mert az alkalmazottak csak akkor kereshetnek többet, ha a vállalat is többet keres. A profitra alapozva az alkalmazottak segítenek alkotni, és ők határozzák meg, mennyi pótlólagos fizetést kapnak a fix bérük felett. Ráadásul a vállalat megtartja profit 85%-át, tehát az összeg, ami a dolgozók között szétosztásra kerül olyan, mintha egy üzletkötőnek adtunk volna egy megbízást.
Hogy illusztráljuk, milyen csodálatos is lehet egy ilyen nyereségrészesedési program a vállalatoknak, nézzük meg a Southwest Airlines példáját. Adózás előtti bevételeik 15%-át fektetik be a nyereségrészesedési tervükbe. Az eredmény?
A Southwest az egyetlen légitársaság, amely 1973 óta minden évben nyereséges.
Az elmúlt évben a Fortune magazin Amerika 2. legjobb vállalatként rangsorolta (abból a szempontból, hogy jó ott dolgozni). Eszerint 9 éve folyamatosan az első a legkevesebb számú fogyasztói panaszokat tekintve, és az elmúlt nyolc évben hétszer első volt a pontosságot illően is. Elég meggyőző, vagy nem? A Southwest Airlines az üzleti eljárás mindhárom szereplőjét elégedetté teszi: a tulajdonosokat, az alkalmazottakat és a vásárlókat. Mi mást kívánhatnánk?
A puding próbája az evés. A nyereségrészesedési rendszer működik. Próbálja ki és szárnyaljon.
A cikk első része
A cikk második része
A cikk harmadik része
A cikk negyedik része
A cikk ötödik része
A cikk hatodik része
A cikk hetedik része
A cikk nyolcadik része
A sikeres menedzsment 8 szabálya - 8 rész: Nyereségrészesedési rendszer
A motiváció egy ritkán alkalmazott módja, amikor a dolgozók javadalmazását közvetlenül a cég eredményéhez kötik. A vezetők többsége általában hallani sem akar erről, ám ha a kérdést alaposabban átgondoljuk talán nem is olyan őrültség.