Amerikában vagy Nyugat-Európában előszeretettel bombázzák a hirdetők bluetooth-üzenetekkel a járókelőket. Egy New York-i téren például egyszerre invitálhatnak minket egy étterembe, vagy kaphatunk tájékoztatást a legközelebbi boltok akcióiról, ha be van kapcsolva telefonunkon a bluetooth-szolgáltatás.
Nem mindenki fogadóképes
A bluetooth-marketing spam vagy nem spam mivolta vitatott. Egyes vélemények szerint spam az, ami kéretlenül érkezik az emberhez, mások – jellemzően a bluetooth-marketinggel foglalkozó cégek – azonban úgy vélik, ugyan miért lenne spam egy olyan üzenet, melyre egyrészt nyitott a fogyasztó (azáltal, hogy él a bluetooth-szolgáltatás telefonján), másrészt még ezzel együtt is el kell fogadni az üzenetküldés-kérelmet, mielőtt megnyitja a tartalmat.
Tapasztalatok szerint ugyanakkor manapság már a legtöbb telefonban automatikusan nyitva van a bluetooth, és inkább akkor kell a beállítások menüpontban keresgélni ez ügyben, ha ki akarjuk kapcsolni azt.
Nem spammel is lehet spamelni
Még, ha nem is kimondottan spam, amiről beszélünk, lehet úgy is használni: például ha az elfogadás után nem egy vagy néhány tartalmat küld a szolgáltató, hanem egyből egy tucatnyi fájllal terheli le a gyanútlan mobilozót. De ugyanilyen agresszív spamelés, ha valaki elutasítja a kérelmet, de amíg az adott helyről el nem mozdul (például egy buszmegálló), addig percenként újra és újra megpróbálják becserkészni őt.
Hasonló eset miatt történt feljelentés tavaly év végén a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál, így a szerv kénytelen volt állást foglalni ez ügyben. Határozott jogszabály azonban nem született még a bluetooth-marketingre, így sokan, sokféle dolgot gondolnak erről.
Vigyázz, bluetooth-veszély!
Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője az mfor.hu-nak elmondta: a Hatóság állásfoglalása szerint a bluetooth kampányok nem minősülnek spamelésnek, ugyanakkor a hirdető köteles a helyszínen írásban felhívni a járókelők figyelmét arra, hogy az adott helyen bluetooth üzenetet kaphatnak.
Piactisztításra lenne szükség
Tóth Krisztián, a Magyar Mobil Marketing és Tartalomipari Egyesület (MMMTE) főtitkára egyetért ezzel. Véleménye szerint Magyarország még gyerekcipőben jár az egész mobilmarketing kihasználásában, különösen a bluetooth technikát illetően.
Az elterjedésnek két fő akadályát látja. Egyrészt úgy gondolja, hogy a vezető cégek marketingesei egyszerűen nincsenek tisztában ezzel a lehetőséggel, ha mégis, nem tulajdonítanak neki kellő jelentőséget. Másrészt a kevés cég közül, mely ezt alkalmazza, sokan a fent említett spamelők kategóriájába esnek, így sürgős piactisztításra lenne szükség ahhoz, hogy ez az eszköz a "helyén legyen kezelve".
A szigetelők sem menekülnek
A Forest Hill lakópark a Szigetre sétáló fiatalokat szemelte ki bluetooth kampánya célpontjául, így útközben erre alkalmas eszközöket helyezett el. A lakópark kommunikációs tanácsadója, Éskovács Péter nem gondolja, hogy a koncertre siető emberek tömege lenne a lakópark elsődleges célcsoportja, de ha csak néhány érdeklődés érkezik ilyen alacsony büdzsé mellett, akkor feltétlen megéri a kísérletezés.
Az eltelt három nap tapasztalatai alapján pedig többen érdeklődtek, és egy negatív reakció sem érkezett. "Arra azért ügyelünk, hogy például az esti órákban, amikor már sokan ittasan jönnek-mennek, a célterületen ne üzenjünk nekik" – mondta Éskovács Péter.
Durgó Lajos, a Sziget marketingvezetője elmondta, hogy idén nem jelentkeztek a Szigetre bluetooth kampányt kezdeményező cégek. Ehhez természetesen az ő engedélyük kellene. Igaz, a Szigetre érkezők közterületen közlekednek, ez viszont már nem az ő fennhatósági területük.
A bluetooth kampány titka, hogy az ember jókor, jó helyen és főleg jó üzenettel találja el a járókelőket. Például egy kiállításon, egy boltban vagy egy fesztiválon releváns termékeket, programokat kell ajánlani az embereknek, akik jelenlétükkel bizonyítják, hogy nyitottak rá. Az utcán, találomra, agresszíven célozgatva viszont szinte biztosan az ellenkező hatást éri el a hirdető.
Gábor Fanni