A MarketCom Kft. által a BKIK megbízásából készített felmérés szerint az elmúlt évben a legnépszerűbb tanácsadási forma a jog volt, amit a képzeletbeli dobogón a pénzügy és az informatikai tanácsadás követett. A tanulmányból kiderül, hogy a budapesti cégek körében - az EU-csatlakozás hatására - növekvő igény mutatkozik a tanácsadási szolgáltatások alkalmazására, az egyes területek között azonban jelentős eltérés van.
A most publikált felmérést összehasonlítva a 2004-ben, az EU csatlakozás előtt elkészített kutatási eredményekkel, elmondható, hogy a pályázati tanácsadás igénybevétele csökkenni látszik, talán annak köszönhetően, hogy a pályázó cégek önállóan is képesek ilyen ügyeiket intézni. Szintén fontos megemlíteni, hogy bár összességében növekszik az igény a tanácsadás iránt, az üzletfejlesztési szegmens még mindig "gyermekcipőben jár".
A marketing, kommunikációs és értékesítési tanácsadás a 12 szereplős listán csak a középmezőnyben található meg. A felmérést készítő MarketCom tanácsadói szerint ez azért is szomorú, mert az egységesülő EU-piacon a magyar cégek versenyhátránya elsősorban e területeken érezhető.
"A magyar cégek jó része kiváló termékeket gyárt, illetve jó színvonalon képes szolgáltatást nyújtani. Azonban nem képes erről a megcélzott vevőit tájékoztatni és a magyar piacon egyre nagyobb számban megjelenő külföldi versenytársakhoz képesti előnyeit kommunikálni" - mondta el Simon Attila, a cég ügyvezetője.
A válaszadó cégek a tanácsadó alkalmazásának legmeghatározóbb motivációjaként a szakértelem hiányát említették, ám fontos szempontnak tartották azt is, hogy külső tanácsadó alkalmazása költséghatékonyabb, mint egy külön erre a feladatra felvett munkatárs foglalkoztatása.