2013-ban a teljes magyar népesség ugyanannyit tévézett, mint egy évvel korábban, átlagosan 286 percet töltenek naponta a négy évnél idősebbek a készülékek előtt. A 18 év alattiak tévénézéssel töltött ideje 3 óra 11 percről 3 óra 22 percre nőtt, a 18-49 éves korcsoporté pedig 4 óra 1 percre emelkedett. Az 50 év felettiek átlagosan 6 óra 10 percet töltöttek a televízió előtt, 5 perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban.
2013-ban számottevően csökkent az RTL Klub és a TV2 közönségaránya, azaz folytatódott a kábeltévék, kisebb tematikus csatornák térhódítása. A két legnagyobb kereskedelmi tévé 2012-ben még 33,7 százalékos közönségaránnyal bírt együttesen, ez 29,6 százalékra csökkent egy év alatt. (Igaz a nagyobb növekedést elért csatornák részben az RTL, illetve a TV2 csoporthoz tartoznak – szerk.) Az általános szórakoztató csatornák részesedése 17,1 százalék, a közszolgálati csatornáké pedig 14,8 százalék volt. Ez előbbinél 1,9 százalékpontos, utóbbinál 0,6 százalékpontos növekedést jelent 2012 ugyanezen időszakához viszonyítva. Ennél is nagyobb mértékben, 0,8 százalékponttal emelkedett tavaly a filmcsatornák részesedése a nézett időből. A filmcsatornák közönségaránya így 8,9 százalékra nőtt, míg a gyerekcsatornák közönségaránya 5,2 százalék, a hírcsatornáké 4,1 százalék, az ismeretterjesztő csatornáké 4,7 százalék, a sportcsatornáké 2,5 százalék, a zenecsatornáké 2,6 százalék, az életmódcsatornáké pedig 2,2 százalék volt az év során.
(Forrás: Nielsen)
A vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül továbbra is domináns az analóg kábeltelevízióra előfizetők köre (34,3%), de arányuk 2012-höz képest 4,2 százalékponttal csökkent. A digitális műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése a közönségen belül 27 százalékra nőtt, a digitális kábel / IPTV előfizetőké 4,7 százalékpontot emelkedett (23,6%), míg a csak földi vétellel rendelkezők részesedése 2,1 százalékponttal csökkent 15,1 százalékra.
Tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 7,1 millió ember kapcsolta be legalább egy percre a televízióját, és közülük 6,7 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 23 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 8 százaléka. Egy néző naponta átlagosan 78 darab reklámot látott.
A Nielsen Közönségmérés adatai alapján 2013-ban a vizsgált magyar nyelvű csatornákon ismét rekord mennyiségű, összesen 4 460 296 darab reklám került képernyőre. Az egy napra jutó átlagos megjelenésszám 12 220 darab volt, összesített hosszát tekintve pedig a tévéreklámok 30 ezer órát, majdnem 3,5 évet tettek ki a vizsgált 47 csatorna műsoridejéből.
A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20 majd a 15 másodpercesek. Bár a 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a negyedik helyre szorultak, egy reklámfilm átlagos hossza mégis szinte pontosan ennyi, 24.6 másodperc volt. A reklámblokkok egytizede mindössze egyetlen szpotot tartalmazott, 42 százalék 2-5 darabot, 38 százalék 6-10 darabot, míg 10% ennél is többet.
Az elmúlt esztendőben 556 hirdető ezernél is több márkát hirdetett 6 868 féle különböző reklámban, amelyek közül 5 521 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2013-ban került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 649-szer került adásba.
A legtöbb hirdetés a "Gyógyhatású készítmények" szektorba tartozott (952 013 db), ezt követte az "Élelmiszer" (566 634 db) és a "Szépségápolás" (550 405 db). Ez a három szektor adta ki a megjelenések 46 százalékát. A leggyakrabban hirdetett termékosztály a "Megfázás elleni készítmények" (222 165 db) volt, ezt követte az "Élelmiszerkereskedelem" (207 647 darab) és a "Fájdalomcsillapító, nyugtató" (152 023 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 32 százalékát tette ki.
mfor.hu