4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A gazdasági válság átrendezheti a kommunikációs szakmát. Teljesen leállni a kommunikációval nem lehet, de muszáj arra kevesebbet költeni. Emiatt előtérbe kerülnek a PR-módszerek, és az online piac is nagyobbat szakíthat a reklámtortából, nyomonkövethetőségének köszönhetően. Az online brandépítés elsősorban internet-penetráció kérdése, így ez Magyarországon még kevésbé jellemző. Ennek ellenére elképzelhető, hogy a lakóparkok óriásplakátok helyett jövőre már imázsukat is neten építik. Mfor.hu háttér.

A válságból az internet kerülhet ki győztesen?

A hitelválság nagyon erősen érinti az ingatlanpiacot, ahol eddig rengeteget költöttek marketingre. Például a lakóparkok imázsát leggyakrabban óriásplakátokon alakították ki, az interneten pedig inkább már konkrét ajánlatokkal álltak elő a fejlesztők.

Éskovács Péter, az A-Z Produkció PR ügynökség vezetője szerint már most látszik az ingatlanpiaci kommunikáción a válság hatása. Szinte bizonyos, hogy a legtöbb építtető újragondolja marketingmódszereit, kétszer is megnézi, mire, mennyit költ. Háttérbe szorulhatnak a hagyományos ATL-eszközök, viszont nőhet az online és a PR-eszközök szerepe.

Suttogó propaganda

A luxus és a szerényebb árkategóriában nem működik az internetes kampány. Előbbit ugyanis exkluzivitása miatt nem hirdetik online az értékesítők, utóbbit pedig azért nem, mert a célcsoport nagy része még mindig nem rendelkezik internet-hozzáféréssel. Az olcsó lakóparkok leendő lakóit helyi szintű PR-módszerekkel lehet a legkönnyebben elérni, a luxus lakások iránt érdeklődők pedig suttogó propaganda és személyes találkozás révén győzhetők meg.

"A luxuslakások legtöbbször a golf- és teniszpályákon kelnek el. Gyorsan híre megy annak, ha például egy ismert üzletember vesz valahol lakást, ilyenkor mások is elkezdenek gondolkozni a lehetőségen. A másik módszer exkluzív rendezvények szervezése, ahová a potenciális vevőket hívják meg. Bizonyos ár felett már számon tartható, kik jöhetnek számításba" – mondta az mfor.hu-nak Éskovács Péter.

Plakát helyett óvoda-támogatás

Az, hogy ATL-eszközök helyett inkább PR-ra költenek majd a cégek, általánosságban is jellemzi majd a piacot a mostani jóslatok szerint. Eddig az építtetők viszonylag háttérben maradtak, a projektek eladták magukat. Most, hogy kevesebb jut majd marketingre, az is fontos szempont lesz, hogy a fejlesztő neve jól csengjen a piacon, és maga a név is segítsen az értékesítésben.

A hírnevet viszont PR-módszerekkel lehet kiépíteni, így elképzelhető lesz, hogy egy-egy építtető inkább óvodák, iskolák vagy közterületek fejlesztésére fordítja a marketingbüdzsé egy részét, ezzel szerezve magának megbecsülést a kerületben. Az emberek többsége úgyis kerületen belül mozog, azaz az újonnan épült lakóparkok lakóinak nagy része előtte is a környéken lakott, legfeljebb kisebb vagy rosszabb minőségű lakásban.

Fontosabb lesz a mérhetőség

A szűkebb büdzsé felerősíti a hatékonyság iránti igényeket is, így azok a megoldások kerülhetnek előtérbe, amelyek pontosan mérhetők. Egyelőre még bizonytalanság tapasztalható az online hirdetési piacon is, válaszolta kérdésünkre Végvári Imre, az Arcus Interactive Group vezetője.

A szakember szerint két lehetséges folytatás van: vagy minden reklámköltés csökken, és a büdzsélevágásokat az online-nál kezdik a cégek, mert ehhez vannak legkevésbé hozzászokva, vagy ezzel ellentétes folyamat megy majd végbe: az átcsoportosításokból az online jön ki győztesen, mert a mérhetőség kerül a középpontba.

Néhány vezető nyugat-európai és amerikai online ügynökség már utóbbi folyamatot tapasztalja. Ügyfeleik inkább előnynek értékelték a szűkülő lehetőségek kapcsán a rugalmasságot, a mérhetőséget és a pontosabb célzást, amit az online kampányok jelenthetnek. Végvári Imre szerint ez az a pont, amikor lehet rögtönözni, el lehet szakadni a szokásos gondolkodásmódtól, és érdemes innovatívnak lenni. Ha ezt a hazai marketingesek is belátják, akkor az online média és a PR akár még profitálhat is a válságból.

Ezt megerősítette Komáromi Csilla, az Origo vezető értékesítési menedzsere is. Szerinte az online hirdetések legnagyobb előnyét jelentő rugalmasság egyben hátránnyá is válik, hiszen most, hogy mindenki kivár, innen a legkönnyebb elvenni. Több vállalatnál ugyan még nem vágtak a büdzsén, de változtattak az üzeneten, tehát a marketingesek még keresik a megfelelő válaszokat az új helyzetre. Ugyanakkor jelenleg elsődleges szempont lesz a hirdetések pontos nyomon követése és megtérülése, így - az általános médiapiaci lassulás mellett - talán még az internetes hirdetési piacnak lehet a legnagyobb "szerencséje".

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!