Érdemesebb sorban állni, mint még egy plusz dologért fizetni - ezt gondolja a mobiltulajdonosok többsége, konkrétan 58 százaléka. Csak 35 százalék vélekedik úgy, hogy érdemes néhány száz forinttal többet fizetni, ha cserébe megússza az ember a sok sorban állást. Ez derül ki a Medián kutatócég felméréséből, amelyet az idei elektronikus fizetési megoldásokkal kapcsolatos konferenciára, a kedden Budapesten megrendezett E-Money Symposiumon mutattak be.
A kényelmes, például mobiltelefonos vásárlás lehetséges népszerűségét vizsgáló kutatás kissé rosszabb eredményt hozott a 2006-os, hasonló elemzésnél: akkor mindössze 55 százalék utasította el, hogy többet fizessen a kényelmi szolgáltatásokért.
Nem bízunk az elektronikus fizetésben
Arra a kérdésre, hogy ha bármilyen vásárlás során lehetőség lenne mobiltelefonos fizetésre, igénybe venné-e azt, a készülékhasználók fele válaszolta, hogy "biztosan nem", 26 százalékuk pedig valószínűleg nem élne a szolgáltatással. Mindössze öt százalék felelt határozott igennel, 16 százalék pedig valószínűsítette, hogy fizetne mobillal.
A felmérés szerint a magyarok még mindig nem bíznak az elektronikus fizetésben: a mobilfizetés a készülékeket "hagyományosan" használók 66 százaléka szerint veszélyes, az internethasználók 68 százaléka pedig biztosan nem adná meg bankkártyája számát webes tranzakciókhoz.
Hann Endre, a Medián igazgatója kiemelte: az idei kérdéseket még akkor tették fel a felmérésben résztvevőknek (1200 fő, a súlyozott minta reprezentálja a 18 éves és idősebb népességet), mikor Magyarországon még nem volt érezhető hatása az Európán végigsöprő pénzügyi gyökerű válságnak. A szakember szerint nem lehet tudni, milyen lenne az összkép, ha már az első ilyen hírek megjelenése után válaszoltak volna a megkérdezettek.
Újításokat hoznak a krízishelyzetek
A mobilfizetéssel foglalkozó szakemberek mindenesetre optimisták: többen megjegyezték a konferencián, hogy a bankszektor nagy újításait hasonló krízishelyzetek szokták kikényszeríteni. A jelenleg széles körben elterjedt hitelkártyák például az 1970-es évek kőolajválságai idején terjedtek el világszerte. A T-Mobile, a Pannon és az FHB Bank pedig a konferencián mutatta be új fejlesztését, az egyszerűen csak MobilFizetésnek nevezett eljárást.
Ennek lényege, hogy aki a két szolgáltatónál előfizet erre a lehetőségre, kap egy FHB-s számlát, adott esetben hitelkerettel összekötve, és ennek segítségével intézhet vásárlásokat a szolgáltatásra kereskedői oldalon szerződött partnerekkel.
A vállalatok megpróbáltak minden kihívásra választ adni. Mivel a bankkártyája számát nem szívesen adja ki senki, itt ilyesmire nincs is szükség. A vásárlók egy azonosító segítségével intézik a tranzakciót, ezt a bank rendszere felismeri, és csak ott "dekódolódik", azaz jut el a kérés egy valódi, ügyfélhez kapcsolható számlához, mondta el Berkes Tibor, a Pannon mobilkereskedelmi osztályvezetője.
A biztonságot növeli szerinte az a tény is, hogy a rendszer aktiválásához egy olyan SIM-kártya szükséges, amely alkalmas a tranzakciók lebonyolítására. A mobilszoftvereket támadó, újabban terjedőben lévő vírusok így nem férhetnek hozzá a kényes adatokhoz – tette hozzá. Az előfizetés és a megfelelő SIM-kártya aktiválása után a felhasználók egyszerű, felhasználóbarát kezelőfelületen, de többszöri megerősítés után intézhetik a vásárlást - gyakorlatilag úgy, mint egy bankkártyával.
A rendszer kereskedői oldalról is nyitott, nem feltétlenül szükséges bonyolult rendszerek kiépítése, tette hozzá Foltányi Tamás, az FHB Bank informatikai rendszerekért felelős vezérigazgató-helyettese. A kisebb üzleteknek, akik nem az FHB-nál vezetik számlájukat, még új számlát sem kell nyitniuk: az üzletvezető vagy eladó használatában lévő mobilkészülék netes fizetési terminálként is működik.
Ha a cég más bankkal áll szerződésben, az FHB-tól egy nap végi bankközi tranzakció után, úgynevezett GIRO-elszámolással jut pénzéhez. Más esetben a tranzakció után azonnal megtörténik a számlák kiegyenlítése. A szakember véleménye szerint ezzel is erősíteni lehet a bizalmat az új megoldás iránt.
Versenyképes árat ígérnek
Arról, mennyibe fog kerülni egy-egy vásárlás, csak annyit árultak el a szakemberek, hogy a bolti bankkártyás fizetéssel versenyképes árakat kell kialakítaniuk, mert tapasztalatuk szerint ez a fogyasztók igénye.
Simó György, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese hozzátette, hogy nem kis feladat elfogadtatni az ügyfelekkel az új lehetőséget, de mint ahogy maga a mobiltelefon is hétköznapi használati cikké vált, úgy az új megoldások is gyorsan elterjedhetnek. Hozzátette: a bankok és a mobilszolgáltatók előtt nincs más út, mint az új piacok felfedezése és meghódítása, ugyanis csak így tudnak növekedési pályán maradni.
Menedzsment Fórum