5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökkent, jobb esetben nem módosult a fogyasztók elektronikus fizetési formák iránt érzett bizalma tavalyhoz képest. A területen dolgozó szakemberek azonban remélik, hogy a helyzet változni fog - ráadásul éppen a pénzügyi-gazdasági válság hatására. Történelmi tapasztalat ugyanis, hogy a pénzügyi világ innovációi mindig valamilyen gazdasági válságból táplálkoznak. Ráadásul a fizetési technikák tökéletesedése ma már azt is lehetővé teszi, hogy egy-egy tranzakció azonnal végbemenjen, így erősíthető a bankszektorban most megingott bizalom. Az mfor.hu a III. E-Money Symposiumon járt.

A többség szerint veszélyes a mobilos fizetés (Mfor-montázs)

Érdemesebb sorban állni, mint még egy plusz dologért fizetni - ezt gondolja a mobiltulajdonosok többsége, konkrétan 58 százaléka. Csak 35 százalék vélekedik úgy, hogy érdemes néhány száz forinttal többet fizetni, ha cserébe megússza az ember a sok sorban állást. Ez derül ki a Medián kutatócég felméréséből, amelyet az idei elektronikus fizetési megoldásokkal kapcsolatos konferenciára, a kedden Budapesten megrendezett E-Money Symposiumon mutattak be.

A kényelmes, például mobiltelefonos vásárlás lehetséges népszerűségét vizsgáló kutatás kissé rosszabb eredményt hozott a 2006-os, hasonló elemzésnél: akkor mindössze 55 százalék utasította el, hogy többet fizessen a kényelmi szolgáltatásokért.

Nem bízunk az elektronikus fizetésben

Arra a kérdésre, hogy ha bármilyen vásárlás során lehetőség lenne mobiltelefonos fizetésre, igénybe venné-e azt, a készülékhasználók fele válaszolta, hogy "biztosan nem", 26 százalékuk pedig valószínűleg nem élne a szolgáltatással. Mindössze öt százalék felelt határozott igennel, 16 százalék pedig valószínűsítette, hogy fizetne mobillal.

A felmérés szerint a magyarok még mindig nem bíznak az elektronikus fizetésben: a mobilfizetés a készülékeket "hagyományosan" használók 66 százaléka szerint veszélyes, az internethasználók 68 százaléka pedig biztosan nem adná meg bankkártyája számát webes tranzakciókhoz.

Hann Endre, a Medián igazgatója kiemelte: az idei kérdéseket még akkor tették fel a felmérésben résztvevőknek (1200 fő, a súlyozott minta reprezentálja a 18 éves és idősebb népességet), mikor Magyarországon még nem volt érezhető hatása az Európán végigsöprő pénzügyi gyökerű válságnak. A szakember szerint nem lehet tudni, milyen lenne az összkép, ha már az első ilyen hírek megjelenése után válaszoltak volna a megkérdezettek.

Újításokat hoznak a krízishelyzetek

A mobilfizetéssel foglalkozó szakemberek mindenesetre optimisták: többen megjegyezték a konferencián, hogy a bankszektor nagy újításait hasonló krízishelyzetek szokták kikényszeríteni. A jelenleg széles körben elterjedt hitelkártyák például az 1970-es évek kőolajválságai idején terjedtek el világszerte. A T-Mobile, a Pannon és az FHB Bank pedig a konferencián mutatta be új fejlesztését, az egyszerűen csak MobilFizetésnek nevezett eljárást.

Ennek lényege, hogy aki a két szolgáltatónál előfizet erre a lehetőségre, kap egy FHB-s számlát, adott esetben hitelkerettel összekötve, és ennek segítségével intézhet vásárlásokat a szolgáltatásra kereskedői oldalon szerződött partnerekkel.

A vállalatok megpróbáltak minden kihívásra választ adni. Mivel a bankkártyája számát nem szívesen adja ki senki, itt ilyesmire nincs is szükség. A vásárlók egy azonosító segítségével intézik a tranzakciót, ezt a bank rendszere felismeri, és csak ott "dekódolódik", azaz jut el a kérés egy valódi, ügyfélhez kapcsolható számlához, mondta el Berkes Tibor, a Pannon mobilkereskedelmi osztályvezetője.

A biztonságot növeli szerinte az a tény is, hogy a rendszer aktiválásához egy olyan SIM-kártya szükséges, amely alkalmas a tranzakciók lebonyolítására. A mobilszoftvereket támadó, újabban terjedőben lévő vírusok így nem férhetnek hozzá a kényes adatokhoz – tette hozzá. Az előfizetés és a megfelelő SIM-kártya aktiválása után a felhasználók egyszerű, felhasználóbarát kezelőfelületen, de többszöri megerősítés után intézhetik a vásárlást - gyakorlatilag úgy, mint egy bankkártyával.

A rendszer kereskedői oldalról is nyitott, nem feltétlenül szükséges bonyolult rendszerek kiépítése, tette hozzá Foltányi Tamás, az FHB Bank informatikai rendszerekért felelős vezérigazgató-helyettese. A kisebb üzleteknek, akik nem az FHB-nál vezetik számlájukat, még új számlát sem kell nyitniuk: az üzletvezető vagy eladó használatában lévő mobilkészülék netes fizetési terminálként is működik.

Ha a cég más bankkal áll szerződésben, az FHB-tól egy nap végi bankközi tranzakció után, úgynevezett GIRO-elszámolással jut pénzéhez. Más esetben a tranzakció után azonnal megtörténik a számlák kiegyenlítése. A szakember véleménye szerint ezzel is erősíteni lehet a bizalmat az új megoldás iránt.

Versenyképes árat ígérnek

Arról, mennyibe fog kerülni egy-egy vásárlás, csak annyit árultak el a szakemberek, hogy a bolti bankkártyás fizetéssel versenyképes árakat kell kialakítaniuk, mert tapasztalatuk szerint ez a fogyasztók igénye.

Simó György, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese hozzátette, hogy nem kis feladat elfogadtatni az ügyfelekkel az új lehetőséget, de mint ahogy maga a mobiltelefon is hétköznapi használati cikké vált, úgy az új megoldások is gyorsan elterjedhetnek. Hozzátette: a bankok és a mobilszolgáltatók előtt nincs más út, mint az új piacok felfedezése és meghódítása, ugyanis csak így tudnak növekedési pályán maradni.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!