3p

Együttműködési megállapodást kötött a Gazdasági Versenyhivatal és a Magyar Vasúti Hivatal. A megállapodás nyomán hatékonyabbá válhat a hivatalok munkája: a verseny tisztaságáért a GVH, a megelőzésért az MVH felel majd. A vasúti hivatalnak például még meg kell küzdenie a hálózati üzletszabályzattal is.

A kedvezmények és pályadíjak átalakítása jövőre húzódik

Nem sikerült megoldani mindeddig a hálózati üzletszabályzat megújítását sem. Augusztusban a vasúti hivatal arra kötelezte az üzletszabályzat elkészítéséért felelős Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-t, hogy alakítsa át a díjkedvezmények rendszerét. A vasúttársaságok körében komoly felháborodást keltett a vasúti hivatal elképzelése, mert többek között azt év közben változtatták volna meg. Vagyis a már megkötött szerződéseket borította volna fel, ha szeptembertől módosult volna a kedvezmények rendszere.

A vasúti hivatal azért döntött a húsz százalékos kedvezmények megszüntetése mellett, mert a szabályozás áttekinthetetlen, zavaros, és a díjmérséklést nem is arra adják, amire kitalálták. A kilométerre lebontott díj húszszázalékos csökkentését a tranzit tehervonatok és a nemzetközi kombinált tehervonatok közlekedtetése után lehetett igénybe venni.

Emellett az eperjeskei átrakó és Dunaújváros közötti szakaszon is érvényesíthető volt a jelentős mértékű kedvezmény. Ehhez képest a vasúti törvény szerint a kedvezmények például akkor járnak, ha kihasználatlan vonalakon zajlik a forgalom.

A MÁV-nak és a GYSEV-nek fáj legjobban

A legtöbb kedvezményt a MÁV Cargo és a GYSEV vette igénybe. A magán-vasúttársaságok esetében a Train Hungary Magánvasút Kft. az idén egyáltalán nem igényelt és nem kapott támogatást, a Floyd Zrt. egy ízben, a Central-European Railway Zrt. két ízben, míg az MMV Magyar Magánvasút Zrt. rendszeresen részesült a kedvezményből. A MÁV Cargo és a GYSEV levélben tiltakozott a vasúti hivatalnál a kedvezmények eltörlése miatt.

A vasúti hivatal szerint a kedvezmények megszüntetésével keletkező többletbevételt szét lehetne osztani az általános pályahasználati díjak csökkentésére. Így azoknál a társaságoknál, amelyek az átlagosnál nagyobb arányban kaptak kedvezményt, összességében egy százalékkal emelkedne a pályahozzáférés költségszintje, azoknál azonban, amelyek nem vagy alig érvényesítettek a kedvezményt, vagy nem változna, vagy 1,8 százalékkal csökkenne.

A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. az alacsony kihasználtságú pályák kedvezményét megtartotta volna, ezzel az egyeztetések során nem is emelt kifogást a vasúti hivatal. Az utolsó egyeztetésre októberben került sor. A kapacitás-elosztó azonban nem készítette el időbe, decemberre az új üzletszabályzatot - mondta Antal Dániel. Ígéretük szerint erre januárban kerülhet sor.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!