A magyarok többsége naponta vagy legalább heti néhány alkalommal betér valamilyen üzletbe. Mindössze hat százalék azoknak az aránya, akik csak havonta vagy annál is ritkábban mennek vásárolni, míg az emberek háromnegyede csaknem mindennap vesz valamit. A reprezentatív felmérés - amelyhez a fővárosban és 66 további településen több mint ezer 18 és 64 év közötti embert kérdeztek meg - igazolta azt a várakozást, hogy a nők sokkal sűrűbben fordulnak meg valamilyen bevásárlóhelyen, mint a férfiak.
A megkérdezettek majdnem fele számolt be arról, hogy vásárlásai során érik kellemetlenségek, és csaknem minden hatodik gyakran tapasztal ilyet. A problémákon a férfiak, illetve az idősebbek lépnek túl könnyebben, a legérzékenyebbek a diplomások és a fővárosiak.
A leggyakoribb panasz a vásárolt termék vagy szolgáltatás gyenge minősége. Csaknem minden ötödik vásárló sűrűn találkozik ilyen hiányosságokkal. A vásárlók különböző módon reagálnak érdekeik megsértésére. A felmérés kimutatta, hogy az emberek túlnyomó többsége - 85 százaléka - ilyen esetben tesz valamit, s akadnak, akik többféle módon is megpróbálnak elégtételt venni.
A vizsgálat eredményei szerint a vevők kétharmada az eladónál, mintegy harmada pedig az üzletvezetőnél reklamál. Azok aránya, akik sérelmeik miatt többé nem mennek vissza abba az üzletbe 34 százalék, s a megkérdezettek 22 százaléka azt jelezte, hogy probléma esetén elfordul az adott cég termékeitől, szolgáltatásaitól.
A nők sokkal érzékenyebben reagálnak, mint a férfiak; elsősorban a reklamálás előfordulási gyakoriságában előzik meg az erősebb nem képviselőit.
Minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, annál valószínűbb, hogy a bosszúság egyaránt eredményez reklamálást és a bojkottálást, és a fiatalabbak gyakrabban párosítják az aktív és a passzív tiltakozást, mint az idősebbek - számol be a Népszabadság.