A 450 Duma-képviselő közül 439 által megszavazott törvény szerint a jövőben tilos lesz reggel 7 és este 10 óra között a rádióban és a televízióban sörreklámot közzétenni, továbbá nem lehet többé hirdetni a folyékony kenyeret stadionokban, illetve sporttelepek, iskolák és egészségügyi inézmények 100 méteres körzetén belül.
A törvény azt is kimondja, hogy a jövőben egyetlen sörreklám sem szólíthatja meg közvetlenül a fiatalokat, és nem gúnyolhatja ki azokat sem, akik nem hódolnak a szenvedélynek, továbbá nem sugallhatja azt, hogy a sörivás azért fontos, mert azáltal sportossá, férfiassá és egészségessé lehet válni. Ehelyett minden reklám felületének legalább 10 százalékán az ivászat egészségre káros hatásaira kell felhívni az ifjúság figyelmét, számol be a Neue Zürcher Zeitung.
A politikusok érvei szerint az új jogszabályra azért volt szükség, mert az utóbbi években sikk lett a fiatalok körében sört inni, sőt a nedűnek népszerűsége a tizenévesek között olyan rohamos mértékben növekedett, hogy már egészségkárosító hatástól lehetett tartani.
Míg például 1990-ben alig 23 liter volt az egy főre jutó évi sörfogyasztás, addig 2003-ban már 53 liter. Az orosz sörpiac tavaly 8 százalékkal nőtt, s a nagyvárosokban már megingatta a mindeddig verhetetlennek hitt orosz nemzeti ital, a vodka népszerűségét.
Sokan éppen utóbbi iparág lobbitevékenységét sejtik a Duma lépése mögött. A reklámszakma egyes képviselői és a sportegyeselütek heves kritikával fogadták a döntést: a helyi jégkorong- és fociklubok hatalmas bevételektől fognak elesni, egyesek szerint még az orosz olimpiai csapat támogatói háttere is összeomolhat.
A kritikusok ezért leginkább Vladimir Putyin vétójában bizakodnak: úgy hírlik, az orosz kormányfő nagy sportbarát.
(Menedzsment Fórum)
A vodkalobbi józanítaná ki a sörbarát orosz fiatalokat
Az orosz parlament csütörtökön elfogadott egy törvényt, amely jelentősen leszűkíti a sör reklámozásának lehetőségeit. A politikusok a fiatalok védelmének szükségességével érvelnek, mások viszont a vodkalobbit sejtik a lépés mögött.