3. MP3.COM
Az MP3.COM új fejezetet nyitott az online hangfájlok promóciójában és disztribúciójában. 2000 júliusára 515.000 (mostanra már 1.6 millió) dallal a legnagyobb elérhető Internetes kollekciójává nőtte ki magát. A felhasználó ingyen kereshetett az adatbázisban, hallgathatta meg és tölthette le a számokat. A vállalat elsősorban online reklámokból tartotta fenn magát, de bevétele származott hagyományos audio CD-k, MP3-CD-k, illetve a vásárló által összeválogatott számokból készült "válogatások" értékesítéséből is.
Az MP3.COM egyik legnépszerűbb szolgáltatása a MY.MP3.COM. Ennek (és egy internetkapcsolat) segítségével a világ bármely pontjáról elérhetjük jogszerűen birtokolt lemezeink tartalmát, illetve az itt megrendelt CD-k is azonnal hozzáférhetők MP3-as formátumban.
Az MP3.COM zenészek/előadók számára is vonzó lehet, hiszen minden eladott felvételük után szerzői jogdíjat kapnak, illetve közvetlen kapcsolatot tarthatnak fenn rajongóikkal. Új piacot termelhet a zenészeknek, és esélyt adhat a fiatal, a multik által fel nem kapott tehetségeknek, hogy kipróbálhassák, eladhassák magukat. Sőt, támogatják azokat az előadókat, akik nem tudják előteremteni a CD előállítási és egyéb költségeit, illetve akikkel a hagyományos kiadók nem kötnek szerződést. Ugyanis a kiadóknak nem éri meg olyan kiadványokba fektetni, melyekből nem tudnak évente minimum 200.000 példányon túladni (más kérdés, hogy ha mégis előáll ez a helyzet, akkor ezek a művészek tökéletesen eladósodhatnak). Ezzel szemben az MP3.COM-on azok a művészek is lehetőséghez jutnak, akik esetleg csak évi néhány ezer lemezt tudnak értékesíteni - ráadásul minden eladott CD eladási árának a felét zsebre tehetik.
2000. januárjában 10 nagy lemezcég beperelte az MP3.COM-ot a szerzői jogok megsértéséért. Az ügy végül elsimult, az MP3.COM-nak sikerült kiegyeznie a cégekkel - több millió dolláros kártérítések árán. Abban állapodtak meg, hogy a vásárlók a megrendelt CD-ket azonnal online meghallgathatják, de azokat nem menthetik le merevlemezükre.
A cikk folytatása
A zeneipar és az MP3-ság
A szórakoztatóipar egyik alappillére a zeneipar a kilencvenes évek látványos előretörése után az elmúlt két évben panaszoktól és perek visszhangjaitól hangos. A zenei kiadók elsőszámú terméke a CD-k értékesítése folyamatosan csökken. Szerzőnk alábbi írásában arra keresi a választ, hogy a kiadók által megtett lépések a pozícióik megtartása érdekében valóban hatékonyak és a kiélezett küzdelemben elégségesnek bizonyulnak-e.