Az idén 15. születésnapját ünneplő, Kínán kívül eddig javára Oroszországban és Dél-Amerikában terjeszkedő cég Ma szavai szerint "valódi nemzetközi vállalattá" kíván válni, ehhez pedig elengedhetetlen az egyelőre fehér foltnak számító európai és észak-amerikai jelenlét.
A héten az Egyesült Államokban tőzsdére vonuló cég Ma amerikai és ázsiai városokat érintő, befektetőket felhajtó "roadshowja" nyomán szerepel a gazdasági lapok címlapján. A nyugati terjeszkedési tervekről a vezérigazgató a népszerűsítő kampány hongkongi állomásán beszélt, ahol azt is elmondta, mobiltelefonos szolgáltatásainak erősítése a fő irány, a jelenlegi online profil mellett pedig az offline, interneten kívüli jelenlétét is erősíteni kívánja. Az elmúlt időszakban a vállalat számos eredeti, e-kereskedelmi fókuszán kívüli cégben szerzett részesedést, így mára jelen van az online videópiacon, 50 százalékos tulajdonosa a Kuangcsou Evergrande futballklubnak, de például a szingapúri posta részvényeinek 10 százalékát is magáénak tudhatja.
A vásárokról Ma Hongkongban úgy fogalmazott, az Alibaba "egy számos fajtát felvonultató állatkert akar lenni, nem pedig egy egyfajta állatot tartó farm".
A roadshow első, kínai állomásán a múlt héten a vezérigazgató ugyanakkor azt is megerősítette, a pénzügyek szempontjából a jövőben is Kína marad az elsődleges célpont, bevételei növelésének elsődleges forrásául a kelet-ázsiai ország szolgál. Az Alibaba a június 30-ával végződő negyedévet 2,5 milliárd dolláros bevétellel zárta, nettó nyeresége 2 milliárd dollárt tett ki. A cég papírjainak kereskedése pénteken kezdődik a New York-i tőzsdén, az elemzői várakozások szerint eredeti nyilvános kibocsátása során a befektetők akár 155 milliárd dollárra is értékelhetik a céget, mellyel rekordot döntene az Egyesült Államokban.
MTI