A német szövetségi bíróság még június közepén engedélyezte a tévéreklámok kiszűrésére alkalmas készülékek piacra dobását, s egyúttal elutasította az RTL beadványát. A médiaóriás már korábban megtámadta a bíróságon a TC szórakoztatóipari-elektronikai termékeket gyártó cég még 1999-ben bemutatott találmányát, amelynek továbbfejlesztett változatához a tervek szerint 2004 októberétől lehetne hozzájutni.
A most napvilágot látott információk szerint azonban a TC Tivion nevű reklámgátló készülékének bevezetése jogi és technikai akadályokba ütközik.
Egyrészt a bíróság júniusi ítélete csupán azt mondja ki, hogy a reklámokat letiltó találmányok alkalmazása nem jogellenes. Utóbbiak alatt olyan készülékeket értenek, amelyek egy-egy reklámbokknál maguktól képesek egy másik, éppen hirdetésmentes csatornára kapcsolni. Szakértők szerint a végeredményt úgy kell elképzelni, mintha az újságból ollóval egyszerűen kivágnánk a hirdetéseket, hogy azok ne zavarják az olvasás folyamatát.
A TC által kifejlesztett Tivion viszont - eredeti funkciójának kissé ellentmondva - nem csupán "kivágná" a reklámokat, hanem egyúttal olyan, célcsoportra szabott hirdetéseket "ragasztana" helyükre, amelyek érdekelhetik a gátló szolgáltatásra előfizető nézőket.
A bíróság döntése tehát nem vonatkozott a Tivion-szoftveres megoldásra. Sőt, egy kölni bíróság még 2004 elején - az RTL panaszára - úgy döntött, hogy azt nem szabad alkalmazni a reklámblokkok letiltására.
Az elektronikai konszern ennek ellenére már el is kezdte az első 3000 készülék legyártását, s karácsony előttre tervezett piacra dobás után havonta 30 ezret szeretne értékesíteni belőle.
Elemzők azonban kételkednek abban, hogy a 2000 végi tőzsdei startja óta mindössze 45 ezer eurós forgalmat lebonyolító cég képes lesz véghezvinni tervét, mások egyesen a menedzsment kvalitásait kérdőjelezik meg.
Az ügyben további jogi huzavona várható: az RTL máris fontolgatja, hogy ismét megtámadja a bíróság júniusi, a hagyományos reklámgátló készülékeket engedélyező ítéletét.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyag:
Engedélyezték a tévéreklámokat kiszűrő készülékek forgalmazását Németországban
Akadályokba ütközik a tv-reklámot tiltó készülék startja
Bár Németországban a közelmúltban engedélyezték a tévéreklámokat kiszűrő készülékeket, a találmány piacra dobása előtt még jelentős jogi és technikai akadályok tornyosulnak.