3p

A vásárlások alkalmával a nagyobb alapterületű, szélesebb termékskálával rendelkező boltok komoly előnnyel indulnak a vásárlók kegyeiért folytatott versenyben, állapítja meg a GfK Hungária vásárlói szokásokat monitorozó legutóbbi tanulmánya. Míg a férfiak inkább időt takarítanának meg a legközelebbi üzlet felkeresésével, addig a nők a családi kasszát kímélik az akciós termékek megvásárlásával.

A GfK Hungária Piackutató Intézet legutóbbi, a vásárlás folyamatát figyelemmel kísérő tanulmánya, a Shopping Monitor megállapításai szerint a magyar fogyasztók számára élelmiszervásárláskor legfontosabb az adott üzlet által kínált áru minősége, ára és az árukínálat mértéke. A kutatásból arra is fény derült, hogy a napi fogyasztási cikkek beszerzési helyéről szóló döntés alkalmával az egyes üzletek árszínvonalán és termékkínálatán túl a vásárlás körülményei is közel azonos súllyal esnek latba. Az üzletek kiválasztásakor például kifejezetten fontos szempont az adott bolt közelsége. A vásárlók ugyanis nem szívesen utaznak sokat, inkább egyéb elvárásaikból engednek.

Ha van kocsi, nem gond az utazás

A hölgyek azok, akik hajlandók többet utazni azért, hogy elvárásaiknak minél inkább megfelelő üzletben vásároljanak - ők inkább ritkán, de nagyobb mennyiségben szerzik be a napi fogyasztási cikkeket. Az utazási hajlandóság az életkor növekedésével folyamatosan csökken. Egy adott bolt megközelítésére áldozott idő függ a jövedelemtől is: a vásárlás helyszínének kiválasztásában az autóval rendelkező, "tehetősebb" réteget már nem csupán az üzlet közelsége befolyásolja.

A megkérdezettek válaszai alapján a piackutató cég szerint levonható az a következtetés, hogy a fogyasztók inkább a nagyobb alapterületű üzleteket kedvelik. Ez alól kivételt képeznek, azaz jobban kedvelik a kis alapterületű üzleteket a férfiak, az idősebb korosztály, az alacsony jövedelmű réteg, illetve a kisebb településeken élők.

Érdekes megállapítás az is, miszerint az élelmiszerek beszerzésénél az üzletek által nyújtott egyéb, kiegészítő szolgáltatások nem jelentenek plusz vonzerőt az üzlet kiválasztásakor. Ezek a kiegészítő szolgáltatások legkevésbé az 50 év feletti korosztályt és a férfiakat érdeklik. Az is kiderült azonban, hogy minél nagyobb egy háztartás, az üzlet kiválasztásakor annál inkább előtérbe kerülnek az adott bolt által kínált kiegészítő szolgáltatások.

A felesleges dolgokat is megvesszük

A nem előzetes mérlegelés alapján hozott vásárlói döntésekre, azaz az ún. impulzusvásárlásra alapvetően a nők hajlamosak. Ők azok, akik saját bevallásuk szerint gyakrabban vásárolnak olyan termékeket, amelyet nem előre terveztek, vagy melyekre éppen nincs is szükségük. Az életkor növekedésével egyre inkább csökken a hajlandóság nem tervezett vagy "felesleges" árucikkek megvásárlására; a több főből álló családoknál gyakoribb a be nem tervezett vásárlás. A sokakat szintén be nem tervezett vásárlásra késztető vonzó csomagolás a nőkre, a 20-29 évesekre, a fővárosiakra és a magasabb jövedelemmel rendelkezőkre van leginkább hatással.

Az üzlet kiválasztásakor annak árszínvonalát és az üzlet kínálta akciókat inkább a nők tartják szem előtt. Talán nem meglepő, hogy egy háztartás méretével egyenes arányban döntő fontosságú szempont az ár. Elsősorban a Budapesten élők döntenek egyik, vagy másik üzlet mellett annak kínálata, közelsége és a vásárlás körülményei - és nem elsősorban az üzlet árszínvonala - alapján.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!