4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Manapság, amikor az emberek sokkal több időt töltenek a munkahelyükön, mint a családjuk vagy a barátaik körében, elkerülhetetlen, hogy kialakuljanak közeli kapcsolatok, barátságok akár főnök és beosztott között is. Azonban az sem célravezető, ha a főnök túlságosan jóban van dolgozóival, az pedig még inkább kerülendő, hogy baráti alapon különböztesse meg őket - írja a Forbes magazin.

A Gallup egy 2004-ben készült felmérése szerint azok a dolgozók, akik barátságban vannak főnökükkel, két és félszer akkora eséllyel elégedettek munkájukkal. Ez is azt mutatja, mennyire fontosak a jó személyes kapcsolatok, azonban rengeteg negatív példa is akad a főnök-beosztott kapcsolatok hátulütőiről. Felmérések szerint az egyéni karrierre, a megítélésre és a cégre is káros, ha túlságosan jó viszonyt ápol a dolgozó és a menedzser.

Főleg a nőknek nehéz keménykezű főnöknek lenni


A genetikai adottságok miatt elsősorban a nőknek nehéz szigorúan fogni beosztottaikat, mivel ők alapból empatikusabbak. "Bár az empátia is fontos egy munkahelyi környezetben, a főnöknek nem az a dolga, hogy mindenkinek a barátja legyen és mindenkinek megoldja a problémáit" - nyilatkozta a Forbesnak Trisha Scudder, az Executive Coaching Group egyik alapítója. Cégének New Yorkban és Charlotte-ban vannak többek között irodái.

A legfontosabb, hogy az ember megtanuljon akkor barátságosnak lenni, amikor szükséges. Fontos rájönni, hogy lehet közeli kapcsolatot kialakítani a dolgozókkal, támogatni karrierjüket úgy, hogy közben nem kerül a főnök túl közeli barátságba velük.

A legtöbbször például sokkal könnyebb képzeletben meghúzni egy vonalat a munkahely és a személyes barátság között, mint azt valójában be is tartani. Ha egy dolgozó valóban problémával fordul főnökéhez, akkor természetes, hogy megpróbál segíteni neki, azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy a menedzser feladata az is, hogy értékelje a dolgozók munkáját.

Fontos például, hogy a rosszul teljesítő dolgozókat a főnök ne védje meg csak azért, mert a magánéletben a barátai. "A legtöbbször mindenki látja, hogy a cégen belül kik teljesítenek rosszul, azonban ha azt tapasztalják, hogy a főnök kivételezik egyesekkel, megvédi őket rossz munkájuk esetén is, akkor romlani fog a munkamorál a cégnél" - vélekedik Susan Battley pszichológus.

Határt kell szabni a munkahelyi pletykáknak

Szintén elsősorban a női főnököknek okoz gondot, hogyan kezeljék a munkahelyi pletykálkodást. A legtöbb női menedzser ugyanis úgy véli, hogy jó, ha közeli kapcsolatba kerül dolgozóival. Az azonban káros a cég számára, ha csak egy bizonyos körrel kerül közeli kapcsolatba a vezető, mivel ilyenkor könnyen kialakul egy belső és egy külső kör a vállalatnál.

Trisha Scudder szerint főleg azoknak a morálját rombolhatják ezek a belső pletykák, akik a viccelődések, kibeszélések célpontjai. A szakember véleménye az, hogy a dolgozók számára elsősorban a megfelelő inspiráció a fontos, illetve az, hogy higyjenek abban, akinek dolgoznak.

További nehéz feladat a főnökök számára, hogy ne egy baráti társaságként kezeljék a munkahelyi közösséget. Ez a probléma főleg akkor vetődik fel, ha egy új ember belép a céghez, aki ilyenkor jó eséllyel kívülállónak gondolja majd magát, mivel egy rég kialakult baráti társaságba csöppen bele, nem tud hozzászólni a mindennapi témákhoz.

Emellett ha baráti társaságként kezelik a dolgozókat, akkor utána nehéz felelősségre vonni őket, ha hibáznak. "Ha mondjuk a barátod 20 percet késik a megbeszélt ebédről, akkor nem fogod figyelmeztetni, míg ha valaki a munkahelyéről késik 20 percet, akkor a főnöknek igenis kötelessége szóvá tenni" - világít rá a különbségre Trisha Scudder.

A túl barátságos főnök másik veszélye, hogy túlterheltté válik. Mivel az ember nem meri a barátait mondjuk túlórára kötelezni, ezért minden feladatot neki kell ellátnia, neki kell tovább bennmaradnia az irodában. Ez ugyanakkor a dolgozókra is negatív hatással van: ha valaki azt érzi, hogy nem bíznak rá komolyabb feladatokat, akkor nem tud előre lépni a karrierjében, valamint gondolhatja azt, hogy nem bíznak meg benne eléggé. A munkatársak ilyenkor szokták otthagyni a céget, és újabb kihívások után nézni.  

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!