4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Közel egy tucat pontban találta problémásnak az Európai Unió biztonsági vizsgálata a budapesti repülőteret, a legfontosabb kifogás az volt, hogy olyan tárgyak, eszközök is feljuthattak a gépekre, melyeknek nem szabadott volna - hangzott el a keddi kormányszóvivői sajtótájékoztatón. A kormánybiztos azokat a sajtóhíreket nem kívánta megerősíteni, melyek szerint az Unió ellenőreinek álbombát is sikerült felvinniük egy Budapestről induló gépre. Mfor.hu-tudósítás.

Több százezer utasnak okozhat problémát az, hogy a ferihegyi repülőtér megbukott az Európai Unió biztonsági vizsgálatán, hiszen ha egy Budapestről induló utas Európában valahol átszáll, akkor azt a jövőben úgy kezelik majd, mint ha egy harmadik, EU-n kívüli országból érkezne.

Megbuktunk a vizsgán

"Biztonsági szempontból megbukott az Európai Unió vizsgáján a ferihegyi repülőtér, ezért az illetékesek az úgynevezett 15. cikkely hatálya alá helyezték, ami azt jelenti, hogy nem teljesen biztonságos  kategóriába sorolja a magyar repteret" - mondta el a keddi kormányszóvivői tájékoztatón Márton Attila légügyi kormánybiztos.

A repülőterek fokozott ellenőrzését 2009 december 25-én rendelték el világszerte, ezzel kapcsolatban idén áprilisban lépett hatályba egy uniós direktíva. A döntés után az első útjuk azonnal Ferihegyre vezetett az ellenőröknek, akik egy fedett, tehát előre be nem jelentett vizsgálat során májusban és júniusban ellenőrizték a repteret.

"Az ellenőrzés során több biztonsági tesztet elvégeztek, a repülőtér biztonsági rendszere pedig több ponton hiányosságokat mutatott" - mondta Márton Attila. A kormánybiztos azt nem kívánta tételesen felsorolni, mit kifogásoltak a vizsgálatban, azt a sajtóhírt sem kívánta megerősíteni, mely szerint az uniós szakértők egy álbombát is fel tudtak vinni egy Budapestről induló gépre. "A legfontosabb kifogás az volt, hogy olyan tárgyak, eszközök is a gépre kerülhettek, melyeknek nem szabadott volna" - hangsúlyozta Márton.

Az utasok 10-12 százaléka járhat rosszul

A kormánybiztos szerint elsősorban azoknak okozhat nehézségeket Ferihegy feketelistára kerülése, akik Budapestről indulnak és valamelyik európai repülőtéren átszállnak. Őket ugyanis ezentúl úgy fogják kezelni, mintha valamelyik Unión kívüli országból jöttek volna, az eddiginél szigorúbb személyi ellenőrzésre, motozásra számíthatnak. Ez a teljes ferihegyi forgalom 10-12 százalékát érinti, azaz évente több százezer ember készülhet a nehézségekre.

Ha valaki Budapestről közvetlenül utazik egy másik országba, akkor a légitársaság felelőssége, hogy elviszi-e, miután átment a biztonsági ellenőrzésen. Átszálláskor viszont a repülőtér felelőssége, hogy kiket enged fel a gépre, ezért okozhat problémát Ferihegy bukása a vizsgán.

"Az Unió döntése után minden repülőtér maga döntheti el, alkalmazza-e az intézkedéseket a Ferihegyről érkező utasokkal szemben, de minden bizonnyal alkalmazni fogja a többség" - mondta a légügyi kormánybiztos. Márton Attila szerint ha tartósan így marad a helyzet, akkor a légitársaságok egy része is elgondolkodhat a szerződése felmondásán, hiszen nekik sem érdekük, hogy egy nem biztonságos repülőtérről repüljenek.

Még az idén megoldódhat a probléma

Legutóbb 2006-ban került hasonló feketelistára Ferihegy, akkor két évig nem is sikerült visszaszerezni a biztonságos minősítést. Márton Attila szerint most hamarabb megoldódhat a probléma, mivel a kormány rögtön lépett, amint megtudta, hogy elbukott a vizsgán a magyar reptér. Július 22-én már össze is ült egy munkacsoport, melynek az a feladata, hogy az ezzel kapcsolatos munkát összefogja.

Emellett a kormány abban látja a megoldást, hogy a Légügyi Igazgatóságot függetleníti a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, mivel így közvetlenül tudná felügyelni a repülőteret és hatóságként tudna fellépni. "A biztonsági követelmények javítása teljes egészében a Budapest Airport feladata, nekik kell javítani a kifogásokon és a dolgozóiktól szigorúbb követelményeket kérni" - mondta Márton Attila.

A kormánybiztos szerint ha sikerül orvosolni a problémákat, akkor egy hathetes időszak jön, amikor a Légügyi Igazgatóság titokban ellenőrizheti a repteret, majd ezt követően jelentik az Uniónak, hogy megoldották a kifogásolt pontokat. Ezt követően egy újabb fedett vizsgálat jön az Unió részéről, majd ha mindent rendben találnak, akkor visszanyerheti a biztonságos minősítését Ferihegy. "A kormány számításai szerint tehát legkorábban 6-12 héten belül nyerheti vissza korábbi besorolását a budapesti repülőtér" - mondta Márton Attila. A kormánybiztos szerint fontos lenne, hogy még az idén megoldják a problémát, jövőre ugyanis hazánk lesz az EU soros elnöke, és jó lenne, ha addigra biztonságos lenne Ferihegy.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!