4p

Az elmúlt években a válság hatására több árukategóriában is jelentősen visszaesett a magyar háztartások fogyasztása. Ruhára például tíz százalékkal költöttünk kevesebbet az év első felében, mint tavaly. Tartja magát viszont a szeszesitalok és a dohányáruk piaca, sok magyar "alkoholba fojtja bánatát" – hangzott el a GfK Hungária piackutató keddi sajtótájékoztatóján.

A válság hatására előtérbe került többek között az otthoni fogyasztás és a házi praktikák alkalmazása. Az üzlettípusok közül továbbra is a hipermarketek és a diszkontok aránya növekszik, főleg az akciós termékeket keresik a magyarok.

Fekete félév

A kiskereskedelmi forgalomban és a háztartások fogyasztásában 2011-re várható növekedés, de annak üteme egyelőre bizonytalan – mondta el a keddi sajtóbeszélgetésen Kozák Ákos, a GfK Hungária vezérigazgatója. A szakember hozzátette: az idei év első fele sokkal rosszabbul sikerült, mint amire előzetesen számítani lehetett, így a 2010-re vonatkozó előrejelzést minden bizonnyal alulmúlja majd a fogyasztás.

Kozák Ákos szerint az utóbbi évtizedekben a magyar gazdaságpolitika érdemtelenül elhanyagolta a belső piac felpörgetését, enélkül viszont nem lehet tartós növekedést elérni.

„A legfrissebb adatok szerint itthon száz forintból 26 forintot költenek élelmiszerre az emberek, miközben a legfejlettebb piacokon ez az arány 10-15 százalék körül van” – emelte ki a GfK vezérigazgatója. Kozák Ákos hozzátette: 2004-2005 körül ez az arány még 21 százalék körül volt, majd a válság hatására kezdett emelkedni. Ennek magyarázata, hogy az élelmiszereken tudnak legkevésbé spórolni az emberek, ha pedig a csökkenő jövedelemből ugyanannyit költenek, akkor az magasabb átlagot ad ki.

Látszólag bízunk, de segít az alkohol is


Az elmúlt hónapokban némileg meglepő volt a fogyasztói bizalom folyamatos emelkedése, hiszen az elmúlt időszakban többnyire az volt megfigyelhető, hogy a parlamenti választások után törés következett be a bizalomban, most viszont egyelőre töretlen az emelkedés.

Kozák Ákos szerint a folyamatosan emelkedő bizalmat látszólag semmi nem alapozza meg, ugyanakkor nem tartja kizártnak, hogy akár jövő tavaszig is kitart majd a lendület. Ugyanakkor a fogyasztás megugrására nem számít a szakember, az előrejelzése szerint az emelkedő bérek mellett sem tapasztalhatjuk majd a 2007 előtti fogyasztási szinteket a közeljövőben.

A napi fogyasztási cikkeken belül az egész régióban megfigyelhető a szeszesitalok és a dohányáruk átlagnál kisebb visszaesése, ami szociológusok szerint természetes a recessziós időszakokban. Itthon a borok esetében nem figyelhető meg az olcsóbb italok felé való elmozdulás, a tömény szeszesitalok piacán viszont a GfK szakemberei növekvő árérzékenységet figyeltek meg.

A dohánytermékek forgalmára itthon nincs adat, de a piaci hírek szerint egyelőre nem panaszkodnak a dohánygyártók – hangzott el a sajtótájékoztatón.

A szeszesitalok mellett az otthoni fogyasztási cikkek piacán tapasztalható emelkedés, több fogyott például fagyasztott pizzából a második negyedévben. Emellett megfigyelhető a házi praktikák terjedése, a szakértők ezzel magyarázzák például az ecet forgalmának növekedését.

A GfK felmérése szerint kilóg a sorból az állateledelek piaca, hiszen sokan úgy vannak vele, hogy ha már magukat nem tudják kényeztetni, akkor a házi kedvencekkel pótolják ezt.

Élelmiszerre muszáj költeni, de a ruhán már spórolunk


„Hazánkban 2010 első felében nominálisan is kevesebbet költöttek az emberek napi fogyasztási cikkekre, összességében fél százalékos volt a visszaesés” – vázolta fel a sajtótájékoztatón Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

Az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is az olcsó termékeket keresik a magyar háztartások, megfigyelhető, hogy gyakrabban vásárolunk, de akkor kevesebbet. Csökkent tehát a kosárméret, de összeadva nem olyan mértékű a visszaesés.

A bolttípusok közül a hipermarketek és a diszkontláncok részesedése növekedett, a szupermarketek tavaly kezdődött térhódítása viszont megtörni látszik. A promóciós vásárlások aránya továbbra is magas, különösen a háztartási vegyiáruk és a kávék piacán figyelték meg ezt a GfK szakemberei.

Jelentősen visszaesett viszont a ruházkodásra költött összeg, az év első hat hónapjában tíz százalékkal kevesebbet költöttünk ruházkodásra, mint 2009-ben. Ezen belül szintén a hipermarketek és a nemzetközi diszkontláncok törnek előre. A távol-keleti üzletek esetében további növekedés nem volt tapasztalható, de fennmaradt a korábbi magas arány.

Kovács Krisztina kiemelte: már korábban megfigyelhető volt a használt ruha üzletek terjedése, de ezek továbbra is kis részarányt képviselnek. 2009-ben az adatok szerint megnégyszereződött ezeknek az üzleteknek a forgalma.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!