3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jelentősek voltak csütörtök délelőtt a fennakadások, de a vártnál kevésbé volt kaotikus a közlekedési helyzet Franciaországban a szinte valamennyi szektorban meghirdetett egynapos általános sztrájk miatt.

A pénzügyi és gazdasági válság nyomán sorozatosan bejelentett létszámleépítések és a munkanélküliség emelkedése elleni munkabeszüntetést szerda este 20 órakor a vasutasok kezdték meg, az éjszaka folyamán egyetlen belföldi és nemzetközi vonat sem indult el.

Az Állami Vasúttársaság (SNCF) tájékoztatása szerint napközben a belföldi vonalakon a vonatoknak átlagosan harminc százaléka jár, de a vidéki városok között egyetlen szuperexpressz (TGV) sem közlekedik. A London, Brüsszel és a német városok felé induló nemzetközi vonatokat azonban nem érinti a munkabeszüntetés.

A Párizst elővárosaival összekötő helyiérdekű vasutaknak (RER) csak a 35 százaléka, a fővároson belül viszont a metrók 75 százaléka, a buszoknak pedig 85 százaléka jár. Párizs mellett 76 város tömegközeledési dolgozói csatlakoztak a sztrájkhoz.

A párizsi repülőtereken az előrejelzéseknek megfelelően alakult a helyzet. A légiirányítók valamennyi szakszervezete részt vesz a megmozdulásban, ezért a francia polgári légiközlekedés központi igazgatósága (DGAC) a késések elkerülése érdekében azt kérte a légitársaságoktól, hogy a párizsi Orly repülőtérről induló vagy oda érkező járataiknak harminc százalékát, a Roissy CDG-n pedig járataik tíz százalékát töröljék.

Az Orlyról - ahol végül a járatok 35 százalékát törölték - átlagosan egyórás, a Roissy-ról pedig félórás késéssel indulnak a repülőgépek. A felszállást azonban a párás idő is nehezítette délelőtt Párizsban. A tengerentúlra induló járatok esetében azonban nincsenek fennakadások.

A járműforgalomban nem alakultak ki dugók, és a párizsi körgyűrűn is "csak" 135 kilométeren kellett lassítaniuk a gépkocsivezetőknek, ami kevesebb, mint egy átlagos munkanapon. Az általános sztrájkot a különböző felmérések szerint a közvélemény 70-75 százaléka "támogatja" vagy "szimpatizál" vele, ami alapján feltételezhető, hogy a lakosság nagy része felkészült a francia média által csak "fekete csütörtökként" beharangozott országos megmozdulásra.

A pályaudvarokon viszonylag kevés embert látni, a városokban sokan biciklivel, rollerral, görkorcsolyával indultak el reggel a hideg időjárás ellenére vagy egyszerűen szabadságot vettek ki, és otthon maradtak.

A közlekedési dolgozók mellett azonban valamennyi szektor a köz- és magánszférában egyaránt sztrájkol: üzemek, bankok zárva tartanak, a közszolgálati médiumok nem sugároznak adást, de elsősorban a reformok ellen külön is tiltakozó oktatási, postai, igazságügyi és egészségügyi dolgozók csatlakoztak a felhíváshoz.

A Franciaországban ritkán egységes és kevés taglétszámú szakszervezetek ezúttal - a vásárlóerő, a fizetések és a munkahelyek védelmében - mind összefogtak és arra számítanak, hogy Nicolas Sarkozy államfő hivatalba lépése óta a legjelentősebb országos tiltakozási napra kerül sor országszerte.

A nap folyamán kétszáz településen várhatóak utcai felvonulások, ahova több százezer embert várnak, a legjelentősebb tüntetés délután 2-kor kezdődik Párizsban. A megmozdulással elsősorban a kormány és a munkáltatók figyelmét kívánják felhívni a szervezők a fizetésből élők helyzetére.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!