3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Végy egy jó ígéretet, amely meggyőzi az embereket, nem tett mást a Barilla sem. Az olasz cégnek így sikerült elérnie, hogy három évvel az amerikai piacra lépése után már a legnagyobb részesedéssel bírt a tészták között az Egyesült Államokban.

A márka hitele

A brandek sikere múlik azon, hogy a marketingesek megtalálják azt az okot, amitől hitelessé válik egy termék, és amelyhez azután a fogyaztók pozitív képzeteket társítva ragaszkodnak. Mi sem egyszerűbb ez a Barilla esetében, hiszen csak jó lehet, az a termék, amely „Olaszország elsőszámú tésztája”, és nem azért jó a fogyasztó szemében, mert a vállalat jó marketinget csinál.

Ha megfigyeljük, minden sikeres brand mögött áll a hitelességnek valamiféle aspektusa. Lehet, hogy az adott termék volt az első a kategóriájába (Coca-Cola), esetleg egy adott szegmensben vezető (Mercedes-Benz a felső kategóriás autóknál). Az is hatásos, ha valaki először tudja fontos tulajdonsággal azonosítani, ahogy azt a Volvo tette a biztonsággal. Előfordul, hogy valamely brand egy hitelesnek tartott harmadik személy/szervezet segítségével nyeri el a fogyasztók bizalmát, ahogy azt amerikában a Crest tette az Amerikai Fogorvosok Szövetsége által. Végül, de nem utolsósorban bizonyos országokkal azonosított termékeknél az adott ország elfogadott márkájaként fellépni jelentős sikerrel kecsegtet, és ezt a Barilla tökéletesen felismerte.

Miután a brandet megalapozták, sok hirdető abba a hibába esik, hogy eljátszák a hirdetésben szereplő ígéretet. Ez pedig óriási hiba, hiszen erre épül a márka sikere. Az ígéretnek és a márka hitelének folyamatosan szerepelnie kell a reklámokban, ez biztosítja a hosszútávú vásárlói lojalitást.

Elhibázott irányváltás

Mire épül például a Federal Express brand? Bármi történik, biztos lehet abban, hogy másnap megkapja a címzett a küledményt. Ez az ígéret, amire a társaság brandje épült. A cég azonban elfeledkezett erről, és a márka azonosítása kisiklott. Ahogy annyi más cégnél, a FedExnél is új termékeket fejlesztettek, amelyek leginkább magát a szállítmányozó céget zavarták össze. A tengerentúli, a globális tevékenység nagyon hasznos, de ha az amerikai vásárlók egyszer megtanultak valamit, akkor hiba újabb és újabb olyan információkkal bombázni őket, amely alááshatja a brand hitelét. A FedEx által a hiredétésekbe behozott új szlogenek, címsorok csak elbizonytalanították a vásárlókat, minek következtében a korábbi pozícióiból veszített.

Pedig a szállítmányozó vállalat által kiadott aranyszabályokba foglalták, hogy a belföldi küldeményeket másnap kézbesítik. A mindössze 11 pontból álló "cégkódexben" ez az egyik legfontosabb. A menedzsment mégis megfeledkezett erről. Ez persze nem azt jelenti, hogy a FedExnek csak belföldi küldeményekre kellene koncentrálnia, sokkal inkább az emberek képzetében egyszer már összekapcsolt fogalmat kellett volna erősíteni. Ahogy azt például a Barillánál csinálták, amely így vált nem csak Olaszország elsőszámú tésztájává, de Amerika kedvencévé is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!