1. Apple
Az almalogós cég nem véletlenül lett a műszaki cégek kategóriája mellett az összesített lista éllovasa is. A területét teljesen uralja, a versenytársak bár igyekszik követni - esetleg utolérni - azt az irányt, amit a cég diktál, sok területen képtelenek lépés tartani. A tavaly debütált iPhone 4S telefon kamerája annyira fejlett, hogy néhány évvel ezelőtt önmagában 500 dollárért adták volna. Emellett az iPaddel uralják a tabletek piacát, Kínát pedig tavaly megnyerték maguknak, hiszen a 2011. évi régióban elért bevételük 400 százalékkal lett jobb, mint előző évben. Az új vezérigazgató, Tim Cook személyében pedig a jelentések szerint humánusabb vezetési stílus mellett működik a vállalat.
2. Facebook
A megérdemelt második helyet erősíti az a tény is, hogy az informatika világában dolgozók egyre gyakrabban emlegetik a "Zuckerberg-törvényt", mely szerint minden évben az az információ mennyiség, melyet a felhasználók megosztanak magukról, megduplázódik. Nagyon ritka egyébként, hogy egy 27 éves fiatalembernek ekkora szerepe és befolyása lenne a szakmára. A törvény viszont nemcsak egy emberi magatartásformát ír le, hanem magát a Facebook-hatást is, ami egyre hívogatóbb platformmá válik. A felhasználók mellett viszont sokkal érdekesebb az, hogy a kiszivárgott dokumentumok szerint a Facebook reklám szempontjából jövedelmezőbb, mint az Amazon.
3. Google
Annak ellenére, hogy a Google egy egyedi termékből diverzifikált "webhatalommá" vált (a Youtube csatornacentrikus átalakításával, az Androidos telefonok tavalyi több mint 250 milliós eladásával, a Google+-szal, mindemellett a Chrome böngésző megelőzte a Firefoxot), van ok az aggodalomra. A céget ugyanis azzal vádolták meg, hogy a keresési eredmények között túlnyomórészt előnyben részesíti a saját termékeit. Ez pedig felkeltette az igazságügyi minisztérium figyelmét is.
4. Amazon
Tavaly az Amazon Kindle e-book olvasója a piac második számú szereplőjévé vált. Az viszont jelentős fejtörést okozott a cég alapítójának, Jeff Bezosnak, hogy lassú és "bugos" szoftverekkel rendelkező Kindle-k kerültek ki a piacra, de visszaütött az árellenörző alkalmazásuk is; ezek egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a profit elmaradt a várakozásoktól. Az Apple-lel ellentétben viszont az Amazon meg megtudta mutatni, hogy lehet profitálni a hardver- és médiaértékesítésből. A jövőben éppen ezért továbbra is még jobban a tablet- és könyyvértékesítésekre, valamint a médiasugárzásra fog fókuszálni.
5. Square
Hazánkban még meglehetősen ismeretlen megoldásról van szó, mely az okostelefonokból varázsol hitelkártya-leolvasót, egy pici, négyzet alakú kiegészítő segítségével. Ez utóbbi kötődik a Square-hez. Ami újítást jelent a piacon lévő versenytársakhoz képest, hogy egy potenciálisan sokkal nagyobb piacot vesz célba: a kártyával fizetőket és a kártyaelfogadásra eddig képtelen kereskedőket. A cég egyébként a tranzakciós díjainak köszönhetően is jó eséllyel pályázik a piacvezető szerepére, hiszen míg jellemzően 2,5-3,7 százalék között mozognak a tranzakciós díjak, plusz 0,15 dollár fix díjat számolnak fel, addig a Square mindössze tranzakciónként 2,75 százalék jutalékot kér a vásárlások után. Szakértők szerint 2014-re egyébként egy 644 milliárd dolláros piac alakulhat ki.
6. Twitter
A Twitter a tavalyi eseményeknek köszönhetően érdemelte ki, hogy a leginnovatívabb vállalatok listájára felkerüljön. Többek között ugyanis a Japánt sújtó pusztító erejű földrengés idején több mint 1200 megosztás született percenként. Kiemelkedő jelentőségű volt az amerikai elnök, Barack Obama júniusi megjelenése az oldalon. Obama az iraki háború végét is itt jelentette be, kevesebb, mint 140 karakterben, emellett az amerikai X-faktor volt az első műsor, amelyik tavaly engedélyezte az élő szavazást Twitteren keresztül. Mindezek azt bizonyítják, hogy az oldalt egyre többféle formában a felhasználók széles köre használja átlagemberektől kezdve a celebeken át politikusokig.
7. OWS, vagyis Occupy Wall Street
A kezdeményezés tagjai minden lehetőséget megragadnak arra, hogy egy igazságosabb jövő felé tereljék a dolgok alakulását - egyszerűen megfogalmazva egy kapitalizmus elleni mozgalomról van szó, mely a technológiai vívmányokat használja ki az emberek összefogására, tájékoztatására és a támogatására. Például a Facebookot, vagy a Twittert. Céljuk a gazdasági igazságosság, valamint a bankrendszer radikális megreformálása, mely érdekében nemcsak Amerikában, de Nyugat-Európában, vagy a világ más részén is képesek erőteljesebben hallatni a hangjukat. Míg szeptemberben New Yorkban tüntettek, két hónappal később, már a berlini kormányzati negyedben hallatták a hangjukat a 99 százalék nevében. A sikerhez szerintük hozzájárult, hogy az internet nagyban segítheti egy domináns kultúra kialakítását - a közösségi oldalakban rejlő erőket egyébként sokkal jobban használják ki az ügyük előrehaladása érdekében, mint egyes nagyvállalatok.
8.Tencent, a kínai Twitter
A kínai internetcenzúra ellenére egy közösségi portál is bekerült a leginnovatívabb vállalatok közé tavaly. Bár a cég 2009-ben indult, a vetélytárs, a Sina.com térnyerése rohamos fejlesztésre ösztönözte az oldal tulajdonosát. A változtatásokkal, a kibővült játékkínálattal, az alkalmazásokkal, és a nyílt platform révén a világ harmadik legnagyobb nyilvánosan működő internetes cégévé vált.
9. Life Technologies
2011-ben, amikor az E.Coli baktérium több mint 50 ember halálát okozta Európában, elengedhetetlenné vált az eseményekre történő gyors reagálás. A Life Technologies félvezető alapú berendezésének köszönhetően a tudósok mindössze három nap alatt fel tudták térképezni a baktérium törzs génállományát, hogy beazonosíthassák a járvány forrását. A vezérigazgató, Greg Lucier szerint ez megváloztatta a világjárvány egész dinamikáját. A cég ezt a berendezést mindössze 50 ezer dollárért adta el - a hasonló berendezések negyedének áráért. A 3,6 milliárd értékű vállalat 2009 óta 2000 terméket mutatott be a piacnak, és további gyors munkát tűztek ki célul: 2015-ig 30 milliárdos értékűvé szeretnének fejlődni.
10. Solarcity
A Solarcity vezérigazgatója, Lyndon Rive szerint jelenleg több mint 5000 napenergia-vállalat működik Amerikában, és sokan közülük felhagynak ezzel az iparággal. A trend ellenére a Solarcity tavaly a keleti parton folytatta a cég bővítését a 12 ezer új projekttel. Tette mindezt bármiféle kormányzati támogatás nélkül. Szerintük a siker kulcsa az, hogy a panelek puszta gyártása helyett egy teljes körű szolgáltatást nyújtanak a tervezéstől, a telepítésen, finanszírozáson át a rendszer fenntartásáig. Ezzel az új ügyfelek számára is megkönnyítik az ismeretlen technológiával való találkozást. 2011 legnagyobb vállalati sikerei közé tartozik a Citi, a Google és a US Bancorp cégekkel kötött befektetői megállapodás, ezen kívül a Walmart áruházlánccal is újabb napelem-rendszerek kialakításában állapodtak meg, melynek révén a kaliforniai üzletek 75 százalékát napenergia fogja ellátni.
mfor.hu