Az ügyvezető igazgató a sajtótájékoztatón elmondta: a vevők egyre több gázolajat vásárolnak, miközben a benzin iránt nem nő annyira a kereslet, fűtőolajat pedig gyakorlatilag már nem is vesznek. Benzinből évről-évre 2-4 százalékkal vásárolnak többet, a gázolaj iránti kereslet viszont tavaly 17 százalékkal emelkedett Magyarországon, s az idén az első félévben is 10 százalékkal többet vettek.
Horváth Ferenc hangsúlyozta, hogy gázolajhiány van Európában, időnként több tízmillió tonna hiányzik a piacról. Ezért a Mol évente mintegy 800 ezer tonna nem szabványos orosz gázolajat vásárol, amit a százhalombattai finomítóban alakít át az európai elvárásoknak megfelelően.
A mostani ügylet hátterében az áll, hogy a könnyű szír olajból a nehéz, savanyú, orosz Ural típusú olajhoz képest 2-3 százalékkal több gázolaj állítható elő, s kevesebb nehezen eladható melléktermék készül belőle. A két olaj között lényeges különbség az, hogy míg a szír kéntartalma 0,6-0,7 százalék, addig az oroszé 1,5 százalék.
A magyar olajcég elképzelése szerint a jövőben a feldolgozandó nyersanyag 15 százalékát könnyű olaj teszi ki, amit az úgynevezett spot piacokon vásárolnak meg, s hajóval szállítanak az Adria vezetékig. A közel 500 kilométer hosszú, éves szinten 20 millió tonna névleges kapacitású Adria vezetéken évente mintegy 15 millió tonna kőolaj szállítható.