„Ez egyáltalán nem protekcionizmus. A protekcionizmus az lenne, ha olyan pénzügyi intézkedéseket vezetnénk be, amelyek megtiltják azoknak az országoknak, amelyekkel kereskedelmi kapcsolatban állunk, hogy termékeiket Franciaországban eladják” - vélte az illetékes kormánytag a France Info hírrádiónak adott interjújában. Hozzátette: (az autógyártóknak nyújtott hitelkeret) "iparunk megvédése, a munkahelyek megvédése".
Nicolas Sarkozy államfő hétfőn jelentette be, hogy a kormány hatmilliárd eurós kedvezményes hitelt nyújt fejlesztések finanszírozására a francia munkavállalók tíz százalékát foglalkoztató két nagy autógyártónak, a Renault-nak és a PSA Peugeot-Citroennek. A támogatásért cserébe a kölcsön ideje alatt az autógyártók egyetlen franciaországi üzemet sem zárhatnak be és nem telepíthetnek külföldre.
A nagyvonalú tervet elsőként az Európai Unió soros elnöki tisztét ellátó Csehország részéről érte a protekcionizmus vádja, amiért korábban a francia elnök azzal példálózott: nincs az rendjén, hogy Franciaországban eladandó autók csehországi gyártását ösztönözze a francia állam.
Végül a Renault és a Peugeot-Citroen úgy kapta meg a támogatást, hogy a párizsi kormány nem követeli az autógyártó üzemek hazatelepítését más uniós országokból - például az alacsonyabb önköltséget biztosító Csehországból -, de azt igen, hogy a Franciaországban eladásra kerülő gépkocsik összeszerelésére ne telepítsenek külföldre további üzemeket.
A mentőcsomagot annak feltételei miatt a francia autógyárak üzemeinek helyet biztosító Szlovákia is, valamint Németország és az Európai Bizottság is bírálta. A kritikák nyomán a svéd Volvo teherszállító, amely a francia Renault Trucks leányvállalatán keresztül félmillió euró támogatáshoz jutott volna a hitelkeretből, kedden jelezte: a francia kormány által szabott szigorú feltételek miatt nem tudja elfogadni a segítséget.
A cseh elnökség azt sürgeti, hogy gazdasági válság leküzdéséről február végén tartandó rendkívüli EU-csúcs - amelyet valójában francia és német nyomásra hívnak össze - részvevői egyértelműen mondjanak nemet a protekcionizmusra. Az Európai Bizottság álláspontja szerint pedig a francia támogatást "illegálissá" teszi az a tőkemozgást korlátozó megkötés, hogy minden gyártóegységet Franciaországban kell tartani.