Az Autodata piackutató cég szerint a kereskedők közel negyed annyival több autót adtak el márciusban mint egy évvel korábban. A legnagyobb növekedést a Ford, a Nissan és a Volkswagen érte el, de még a Toyota is növelni tudta eladásait, köszönhetően története legnagyobb árkedvezményes akciójának.
"Naponta újabb vevők térnek be hozzánk" - mondta a Ford értékesítési igazgatója, Ken Czubaby csütörtökön Dearbornban. A "három nagy" amerikai autógyár közül a Ford vészelte át egyedül állami támogatás nélkül a tavalyi válságévet. Márciusban is az Európában kifejlesztett kompakt modell, a Focus volt a sláger a vásárlók körében, de szépen fogyott az F-sorozatú pick-up is.
Januárban a közel 40 százalékos növekedés ellenére, 183.783 eladott autóval a Fordnak vissza kellett adnia a piacvezető szerepet a General Motorsnak. Februárban azonban a Ford váratlanul maga mögé utasította az örökös elsőt, márciusban viszont a GM 21 százalékkal 188.564 autóra növelte eladásait. Az eladási listát a GM egyik prémium márkája, a Buick vezette, de nagy keresletnek örvendett a Chevrolet Silverado pick-up is.
Nagy meglepetéssel szolgált a Toyota is márciusban: a japán konszern 41 százalékos értékesítési növekedéssel, 186.863 eladott autóval a második helyre küzdötte fel magát. Jim Lentz értékesítési igazgató már korábban beharangozta az eladások növekedését, de annak mértéke alapos meglepetést okozott. Az értékesítési siker okai egyebek mellett a jelentős árengedmények, az alacsony törlesztőrészletekkel igénybe vehető, zéró kamatozású hitelek, valamint a két év garancia hosszabbítás. A két előző hónapban a visszahívási akció tíz éves mélypontra nyomta le a Toyota eladásait.
Az elmúlt hónapokban is rosszul teljesítő Chrysler konszern a fellendülő piacon 8 százalékkal kevesebb autót tudott eladni, összesen 92.623-at. Kevesebbet, mint a Honda, vagy a Nissan. Ezen még a hatalmas árengedmények sem segítettek. A Chrysler modelljei elavultnak számítanak a piacon. Számos modelljében még a stuttgarti Daimlerrel folytatott, de mér évekkel ezelőtt megfeneklett együttműködésnek köszönhetően átvett Mercedes technológia működik. Új modellekre - most az olasz Fiatnak köszönhetően - 2011 végéig nem lehet számítani.
Azt, hogy a siker kulcsa az új modellekben rejlik, jól mutatja a Volkswagen és a Mercedes példája. A Volkswagen (a Porsche nélkül számítva) 30.890 autót adott el, 39 százalékkal többet mint egy évvel korábban. A sláger változatlanul a Németországban és Európában egyáltalán nem kedvelt Jetta volt. A legnagyobb növekedést a Golf GTI érte el. A Daimler 19 százalékkal 20.707-re növelte eladásait. Különösen az új E-osztály bizonyult sikeresnek.
A 21.687 eladott autóval alig valamivel több BMW, Mini és Rolls Royce hagyta el a kereskedők telepeit mint a 2009-es krízisév márciusában. Jim O'Donnell, a BMW amerikai igazgatója ezt a kifutó 5-ös sorozatnak tulajdonítja. Az új modell júniusban kerül a bemutató termekbe.
A Porsche 9 százalékkal több, összesen 1.905 sportautót és terepjárót adott el. A német márka szilárdan őrzi a prémium szegmensben kivívott pozícióját, míg a tömegpiacon az amerikai, japán és dél-koreai cégek osztoznak.
MTI/Menedzsment Fórum