
Az EADS egyik vezetője szerint ebben az Airbusnak játéktere van. A France Info rádióadónak nyilatkozva Noel Forgeard elmondta: jelenleg az Airbus gyártásának 95 százaléka Európában van. Közölte ugyanakkor, hogy az
Európán kívüli termeléskihelyezéscsak akkor jöhet szóba, ha ez a megrendelésekben is többletet jelent.
[ajanlo=547][igazitas=right/]Az EADS hétfőn jelentette be összesen 150 darab A319, A320 és A321 típusú gép eladását Kínának. Ezzel egyidőben hozta nyilvánosságra, hogy 2006 közepéig megvizsgálja az említett géptípusok összeszereléséhez egy üzem építésének lehetőségét Kínában.
Az Airbus terve repülőgépek összeszerelésére Kínában sokak szemében felveti annak a veszélyét, hogy a repülőgépgyártásban is megtörténhet az, ami a textilgyártásban már megtörtént, azaz a gyilkosan olcsó konkurencia megjelenése. "Európa lehetővé tette azt, amit az amerikai hatóságok megtiltottak a Boeingnek, egy jelentős technológia transzfert előfeltételező összeszerelő üzem építését" - mutat rá Christian Harbulot gazdasági háború kutató a "Le Parisien" lapnak. "A Boeing csak egy karbantartó üzemet hozhatott létre."
A francia média is szkeptikus hangot ütött meg az Airbus terveivel kapcsolatban. "Csalóka győzelmet aratott az Airbus" - írja az "Est Républicain". "A vártnál súlyosabb hatása lesz az üzletnek az autóiparra, az informatikára és a távközlésre is..." A "Télégramme" pedig óvva int a textiliparban elkövetett hibák megismétlésétől.

A párizsi Ecole de Guerre Économique igazgatója gondatlanságot, a kellő előrelátás hiányát veti az EADS szemére. "Az EADS/Airbus jó üzletet csinál ugyan átmenetileg, de egyúttal megteremti annak a lehetőségét is, hogy Kína néhány éven belül azonos technológiai színvonalon állíthasson elő repülőgépeket, és ne kelljen többé Airbust vásárolnia." Az, hogy a tőzsde megjutalmazta a tervért, csak azt bizonyítja, hogy "a befektetők nem igazán törődnek egy olyan vállalat, mint az Airbus jövőjével", hanem csak rövid távon gondolkodnak.
Harbulot lényeges különbségeket vél felismerni Európa és az USA által konkurencia kérdésekben tanúsított magatartásában. A szabad verseny állítólagos bajnoka, az USA például kvótát vet ki a kínai textil importra, miközben az EU a teljesen nyílt szabad verseny mellett áll ki. "Ez súlyos stratégiai hiba részünkről, mivel - ellentétben azEgyesült Államokkal és Kínával - a gazdaságnak nincsen politikai meghatározottsága."
Kapcsolódó anyagok:
Kínába viheti gyártásának egy részét az Airbus
Kína legújabb magán-légitársasága is Airbusokat vásárolt
14 milliár dollárért adott el repülőket Dubaiban az Airbus
ILFC is Airbusok mellett döntött