3p

A ferihegyi repülőtér az EU-bővülés után elsősorban a távol-keleti országokkal lebonyolított forgalom növekedését várja, öt éven belül pedig egy harmadik fogadóépület is felépülhet, nyilatkozta a Világgazdaságnak Hárskuti János, a Budapest Airport (BA) Rt. vezérigazgatója.

A ferihegyi repülőtér az EU-bővülés után elsősorban a távol-keleti országokkal lebonyolított forgalom növekedését várja, öt éven belül pedig egy harmadik fogadóépület is felépülhet, nyilatkozta a Világgazdaságnak Hárskuti János, a Budapest Airport (BA) Rt. vezérigazgatója.

Budapest - a viszonylag késői indulás miatt - úgymond érintetlen piac mind a magyar, mind a nyugat-európai utazóközönség szempontjából, ezért a vezérigazgató hatalmas lehetőségeket lát az uniós csatlakozás utáni időszakban.

Mint ismeretes, a BA még tavaly döntött arról, hogy ismét megnyitja, illetve később átépíti a Ferihegy 1-es fogadóépületet. A munkálatokat valószínűleg 2005-re fejezik be, amikor is egy korszerű, és a diszkontcégek speciális igényeit is figyelembe vevő csarnok fogadja majd az utasokat.

Hárskuti hozzátette, hogy az újonnan érkező légitársaságok - tehát nem csak a diszkontcégek - a 2B fogadóépületet is használhatják.

A vezérigazgató szerint azokat a kedvezményeket, amiket valamelyik cégnek nyújtanak, azt mindenki másnak is nyújtják, így a versenysemlegességnek a Malévval való kapcsolatban is érvényesülnie kell.

A nemzetközileg elfogadott kedvezményrendszert, ami az új járatok indításához kapcsolódik, tíz nap múlva vezetik be. Ennek fő eleme, hogy az első évben 50, a másodikban 25 százalékkal kisebb leszállási díjat számítunk fel.

A vámmentes üzletek árai a csatlakozás után sem fognak lényegesen változni. Hárskuti szerint ezek forgalma először visszaesik, majd fokozatosan visszaáll a régi szintre, azután növekszik.

Az árufuvarozást tekintve a vezérigazgató nagy reményeket fűz olyan országokhoz, amelyek eddig kisebb figyelmet szenteltek a magyar fővárosnak. Elsősorban a távol-keleti országok, így Kína, Szingapúr, Japán, Hongkong és Dél-korea vállalataival lebonyolított forgalomban várható jelentős növekedés.
Ez a trend azért valószínűsíthető, mivel Budapest, s így a ferihegyi repülőtér lesz az unió legkeletibb fővárosa, illetve légikikötője, így az elosztóközponti szerepet játszhat a cégek gazdálkodásában, nyilatkozta a Világgazdaságnak a vezérigazgató.

Ezt a növekvő érdeklődést szeretné a BA Rt. minél hatékonyabban kiszolgálni egy későbbi igényeknek is megfelelő új árufuvarozási épülettel.

Mivel a repülőtér jelenlegi területe behatárolja a vállalat lehetőségeit, lehetséges, hogy megvásárolják vagy partnerként beszállnak a szomszédos területek fejlesztésébe.

A 2-es terminál előtti parkoló helyén egy multifunkcionális épülettömböt kíván a BA felhúzni, parkolóházzal, közösségi térrel vagy szállodával és konferencia-központtal.

A BA Rt. most jó anyagi helyzetben van és annak további javulása várható, mivel májustól a növekvő forgalom számottevően emelni fogja a bevételeket. Így a tervezett beruházások jelentős részét saját erőből is képes finanszírozni.

Bár még nincs auditált eredmény a tavalyi üzleti évről, de várhatóan az ötmilliárd forintos nyereségtervet is sikerült túlteljesíteni.

A forgalmi adatokat és előrejelzéseket nézve szinte biztos, hogy a BA Rt. öt éven belül megépíti harmadik fogadóépületét is, mondta el a Világgazdaságnak Hárskuti János vezérigazgató.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!