A ferihegyi repülőtér az EU-bővülés után elsősorban a távol-keleti országokkal lebonyolított forgalom növekedését várja, öt éven belül pedig egy harmadik fogadóépület is felépülhet, nyilatkozta a Világgazdaságnak Hárskuti János, a Budapest Airport (BA) Rt. vezérigazgatója.
Budapest - a viszonylag késői indulás miatt - úgymond érintetlen piac mind a magyar, mind a nyugat-európai utazóközönség szempontjából, ezért a vezérigazgató hatalmas lehetőségeket lát az uniós csatlakozás utáni időszakban.
Mint ismeretes, a BA még tavaly döntött arról, hogy ismét megnyitja, illetve később átépíti a Ferihegy 1-es fogadóépületet. A munkálatokat valószínűleg 2005-re fejezik be, amikor is egy korszerű, és a diszkontcégek speciális igényeit is figyelembe vevő csarnok fogadja majd az utasokat.
Hárskuti hozzátette, hogy az újonnan érkező légitársaságok - tehát nem csak a diszkontcégek - a 2B fogadóépületet is használhatják.
A vezérigazgató szerint azokat a kedvezményeket, amiket valamelyik cégnek nyújtanak, azt mindenki másnak is nyújtják, így a versenysemlegességnek a Malévval való kapcsolatban is érvényesülnie kell.
A nemzetközileg elfogadott kedvezményrendszert, ami az új járatok indításához kapcsolódik, tíz nap múlva vezetik be. Ennek fő eleme, hogy az első évben 50, a másodikban 25 százalékkal kisebb leszállási díjat számítunk fel.
A vámmentes üzletek árai a csatlakozás után sem fognak lényegesen változni. Hárskuti szerint ezek forgalma először visszaesik, majd fokozatosan visszaáll a régi szintre, azután növekszik.
Az árufuvarozást tekintve a vezérigazgató nagy reményeket fűz olyan országokhoz, amelyek eddig kisebb figyelmet szenteltek a magyar fővárosnak. Elsősorban a távol-keleti országok, így Kína, Szingapúr, Japán, Hongkong és Dél-korea vállalataival lebonyolított forgalomban várható jelentős növekedés.
Ez a trend azért valószínűsíthető, mivel Budapest, s így a ferihegyi repülőtér lesz az unió legkeletibb fővárosa, illetve légikikötője, így az elosztóközponti szerepet játszhat a cégek gazdálkodásában, nyilatkozta a Világgazdaságnak a vezérigazgató.
Ezt a növekvő érdeklődést szeretné a BA Rt. minél hatékonyabban kiszolgálni egy későbbi igényeknek is megfelelő új árufuvarozási épülettel.
Mivel a repülőtér jelenlegi területe behatárolja a vállalat lehetőségeit, lehetséges, hogy megvásárolják vagy partnerként beszállnak a szomszédos területek fejlesztésébe.
A 2-es terminál előtti parkoló helyén egy multifunkcionális épülettömböt kíván a BA felhúzni, parkolóházzal, közösségi térrel vagy szállodával és konferencia-központtal.
A BA Rt. most jó anyagi helyzetben van és annak további javulása várható, mivel májustól a növekvő forgalom számottevően emelni fogja a bevételeket. Így a tervezett beruházások jelentős részét saját erőből is képes finanszírozni.
Bár még nincs auditált eredmény a tavalyi üzleti évről, de várhatóan az ötmilliárd forintos nyereségtervet is sikerült túlteljesíteni.
A forgalmi adatokat és előrejelzéseket nézve szinte biztos, hogy a BA Rt. öt éven belül megépíti harmadik fogadóépületét is, mondta el a Világgazdaságnak Hárskuti János vezérigazgató.
Az EU keleti elosztóközpontja lehet a ferihegyi repülőtér
A ferihegyi repülőtér az EU-bővülés után elsősorban a távol-keleti országokkal lebonyolított forgalom növekedését várja, öt éven belül pedig egy harmadik fogadóépület is felépülhet, nyilatkozta a Világgazdaságnak Hárskuti János, a Budapest Airport (BA) Rt. vezérigazgatója.